• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Niemcy zaostrzają przepisy: obowiązkowe ładowarki na parkingach już w 2025 roku!

07.01.2025
w Aktualności, Stacje ładowania
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Od 1 stycznia 2025 roku, podobnie jak w Polsce, w Niemczech obowiązują nowe przepisy, które mają zrewolucjonizować infrastrukturę elektromobilności. Zgodnie z ustawą o infrastrukturze ładowania w budynkach (GEIG), wszystkie nieruchomości niemieszkalne z ponad 20 miejscami parkingowymi muszą być wyposażone w co najmniej jeden punkt ładowania pojazdów elektrycznych. To istotny krok w kierunku osiągnięcia celów klimatycznych Niemiec i Unii Europejskiej.

Co nakazuje prawo GEIG?

Nowe regulacje to odpowiedź na wymogi dyrektywy EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której celem jest transformacja budynków w bardziej zrównoważone przestrzenie. Obowiązki obejmują:

  • Nowe i remontowane budynki niemieszkalne: co najmniej jedna ładowarka na każde pięć miejsc parkingowych oraz okablowanie dla połowy miejsc postojowych.
  • Istniejące budynki niemieszkalne: jeden punkt ładowania dla parkingów z ponad 20 miejscami.
  • Nowe parkingi: obowiązek przeznaczenia 15% powierzchni na parkingi rowerowe.

Do 2027 roku niemieckie budynki niemieszkalne z ponad 20 miejscami parkingowymi będą musiały posiadać jeden punkt ładowania na każde dziesięć miejsc.

Wyzwania i możliwe kary

Nieprzestrzeganie przepisów GEIG może skutkować karami w wysokości do 10 000 euro za każdy brakujący punkt ładowania. Mimo to wielu ekspertów uważa, że sankcje nie zostaną szybko nałożone. Markus Hamacher z Westbridge Energy GmbH zauważa, że niemieckie władze już teraz są przeciążone innymi obowiązkami, co może opóźnić egzekwowanie przepisów.

Inne w podobnym temacie

tesla supercharger wroclaw

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

15/12/2025
koszt ladowania ev w polsce

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

14/12/2025
greenway promocja darmowe ladowanie huby

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

11/12/2025
ładowanie bezprzewodowe easelink matrix

Rewolucja pod podwoziem. Audi i Nissan łączą siły, by ładowanie stało się niewidzialne

02/12/2025

Jednocześnie Niemcy stoją przed wyzwaniem dostosowania infrastruktury do nowych wymogów. Szacuje się, że w kraju znajduje się ponad 160 milionów miejsc parkingowych. Jednak tylko niewielka część z nich spełnia obecne standardy.

Czy Niemcy nadrobią zaległości?

Pomimo ambitnych planów, niemiecki rząd jeszcze nie przeprowadził kompleksowej analizy zgodności z nowymi przepisami. Szacuje się, że do 2025 roku ładowarki powinny być zainstalowane na 12 000 parkingów. Jednak doniesienia wskazują, że wiele budynków nie wdraża jeszcze wymagań GEIG.

Co więcej, ustawa nie obejmuje budynków należących do małych i średnich przedsiębiorstw ani tych, gdzie koszty instalacji ładowarek przekraczają 7% całkowitych wydatków na remont.

ładowarka na parkingu biedronki
Ładowarka na parkingu Biedronki

Jak Niemcy wypadają na tle innych krajów?

Dla porównania, Hiszpania już w 2023 roku wprowadziła obowiązek instalacji punktów ładowania na parkingach niemieszkalnych. Tam budynki z parkingami muszą mieć jedną ładowarkę na każde 40 miejsc. Jednak, podobnie jak w Niemczech, przepisy te napotkały problemy z egzekwowaniem. W Polsce od tego roku też są podobne obowiązki, jednak na razie nie widać zbytniego ruchu w tej sprawie – obawiamy się też, że również nie będzie to w żaden sposób egzekwowane…

W Niemczech zakres regulacji jest jednak szerszy, ponieważ obejmuje także budynki mieszkalne. Każda nowa nieruchomość z sześcioma lub więcej miejscami parkingowymi musi posiadać przynajmniej jeden punkt ładowania, niezależnie od tego, czy parking jest dostępny publicznie.

Jakie są perspektywy?

Eksperci podkreślają, że kluczowym wyzwaniem będzie szybkie dostosowanie infrastruktury do rosnącego popytu. Już teraz 46% właścicieli budynków wielorodzinnych ma dostęp do miejsc parkingowych, które mogą być przystosowane do instalacji ładowarek. Jednak, aby osiągnąć cel, konieczne będą dalsze inwestycje i wsparcie rządu.

Czy przepisy spełnią swoją rolę?

Wprowadzenie obowiązkowych ładowarek to istotny krok w kierunku popularyzacji elektromobilności. Dzięki takim regulacjom coraz więcej kierowców może rozważyć zakup pojazdów elektrycznych. Jednocześnie pojawiają się pytania: czy tempo wdrażania zmian będzie wystarczające? Czy kary okażą się skutecznym narzędziem egzekwowania przepisów?

Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach. Jak oceniasz niemiecką strategię na rzecz elektromobilności? Czy podobne rozwiązania sprawdziłyby się w Polsce?

Źródło: mobilityportal
Tagi: ładowanie samochodu elektrycznegoNiemcy
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.