• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Volkswagen idzie na skróty w Chinach. Oto ID. UNYX 08, wielki SUV na platformie Xpenga. Zasięg 700 km i 800V

11.11.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Co wiemy o ID. UNYX 08?
  • Chińskie serce, chiński mózg
  • Specyfikacja techniczna – Volkswagen ID. UNYX 08
  • Głębsze spojrzenie na strategiczny zwrot

To ruch, który jeszcze kilka lat temu byłby nie do pomyślenia. Niemiecki gigant, Volkswagen, w swoim dążeniu do odzyskania pozycji na kluczowym rynku chińskim, idzie na bezprecedensowe ustępstwa. Koncern oficjalnie zgłosił do chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) swój najnowszy model – ID. UNYX 08. Nie jest to jednak kolejny samochód na globalnej platformie MEB.

To pierwszy, namacalny owoc strategicznej i dla wielu szokującej współpracy Volkswagena z chińskim startupem Xpeng.

Model ten, bazujący na studyjnym ID. EVO, jest w istocie dowodem na głęboką zmianę strategii Volkswagena. Niemcy, niegdyś dyktujący warunki w Państwie Środka, teraz muszą sięgać po technologię lokalnych rywali, by móc z nimi konkurować. ID. UNYX 08 to nic innego jak Volkswagen zbudowany na architekturze G9 chińskiego Xpenga. To próba nadrobienia lat zaniedbań, zwłaszcza w oprogramowaniu i systemach asystujących.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Co wiemy o ID. UNYX 08?

Zacznijmy od tego, co widać. Stylistycznie to Volkswagen pełną gębą. Samochód czerpie garściami z konceptu ID. EVO. Mamy tu typowy dla rodziny ID. zamknięty front, smukłe, podwinięte reflektory i centralnie umieszczone logo (z tyłu podświetlane na czerwono). Czarne słupki A tworzą modny efekt „pływającego dachu”. Całość uzupełniają chowane klamki, relingi dachowe i opcjonalny panoramiczny dach.

REKLAMA

To jednak nie jest mały SUV. To kawał samochodu. ID. UNYX 08 ma aż 5 metrów długości (dokładnie 5000 mm) i ponad 1,95 metra szerokości. Jego rozstaw osi to potężne 3030 mm. Co ciekawe, są to wymiary większe niż w Xpengu G9, na którym bazuje. Sugeruje to, że Volkswagen miał jednak wpływ na finalną konstrukcję, a nie tylko „przebranie” gotowego produktu.

Wnętrze ma być pięcioosobowe, z kokpitem otaczającym kierowcę. Volkswagen Anhui (bo to ta spółka joint venture odpowiada za model) chwali się użyciem ekologicznych i przyjaznych dla skóry materiałów.

Volkswagen ID. UNYX 08
Volkswagen ID. UNYX 08

Chińskie serce, chiński mózg

O ile nadwozie to VW, o tyle cała reszta to już domena Xpenga. I to jest w tym wszystkim najciekawsze. Samochód będzie oferowany w dwóch konfiguracjach napędowych.

  • Wersja z jednym silnikiem (napęd na tył) zaoferuje moc 230 kW (308 KM).
  • Wersja z dwoma silnikami (AWD) będzie miała 140 kW z przodu i 230 kW z tyłu.

Prędkość maksymalna obu wariantów to 200 km/h.

REKLAMA

Energię dostarczą baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) od firmy CATL. To standard w nowoczesnych chińskich EV, gwarantujący dobrą trwałość i niższe koszty. Co kluczowe, ID. UNYX 08 będzie wspierał architekturę szybkiego ładowania 800V. Volkswagen twierdzi, że zasięg (według bardzo optymistycznego chińskiego cyklu CLTC) przekroczy 700 kilometrów.

Jednak sercem tej współpracy jest oprogramowanie. To „mózg” pojazdu był powodem, dla którego Volkswagen musiał ukorzyć się przed Xpengiem. ID. UNYX 08 będzie wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy poziomu L2++. Mają one umożliwiać jazdę „od miejsca parkingowego do miejsca parkingowego” zarówno na autostradach, jak i w ruchu miejskim. To technologia, której własny dział oprogramowania VW, Cariad, nie był w stanie dostarczyć w wymaganym czasie i na wymaganym poziomie.

Oczywiście na pokładzie znajdzie się też asystent AI oparty na dużym modelu językowym (LLM) oraz możliwość zdalnych aktualizacji oprogramowania (OTA).

Volkswagen ID. UNYX 08
Volkswagen ID. UNYX 08
Volkswagen ID. UNYX 08
Volkswagen ID. UNYX 08
Volkswagen ID. UNYX 08

Specyfikacja techniczna – Volkswagen ID. UNYX 08

CechaWartość
Długość5 000 mm
Szerokość1 954 mm
Wysokość1 672–1 688 mm
Rozstaw osi3 030 mm
Układ miejsc5-osobowy
PlatformaXpeng G9
Napęd (RWD)1 silnik (tył) o mocy 230 kW (308 KM)
Napęd (AWD)2 silniki (przód 140 kW + tył 230 kW)
BateriaLFP (litowo-żelazowo-fosforanowa) od CATL
Architektura800V
Zasięg (CLTC)> 700 km
Prędkość maks.200 km/h
ADASL2++ (współpraca z Xpeng)
AktualizacjeOver-the-Air (OTA)

Głębsze spojrzenie na strategiczny zwrot

Zgłoszenie auta do MIIT to ostatnia prosta przed rozpoczęciem sprzedaży. To oznacza, że samochód trafi na rynek lada chwila. A to kolejny szokujący fakt. Gdy w lipcu 2023 roku ogłaszano partnerstwo VW-Xpeng, mówiono o premierze pierwszych modeli w 2026 roku. Tymczasem mamy koniec 2025, a auto jest gotowe do sprzedaży. To pokazuje, pod jak gigantyczną presją czasu działa Volkswagen.

Niemiecki koncern po prostu nie mógł dłużej czekać. Jego pozycja w Chinach, na najważniejszym rynku EV na świecie, topnieje w oczach. Lokalne marki, jak BYD, Nio, Li Auto czy właśnie Xpeng, odjechały gigantowi technologicznie – zwłaszcza w obszarze digitalizacji, systemów ADAS i ogólnego „doświadczenia użytkownika” (UX).

Własna platforma MEB Volkswagena, choć przyzwoita z mechanicznego punktu widzenia, w Chinach okazała się przestarzała, zanim na dobre weszła na rynek. Jej architektura 400V, wolniejsze ładowanie i mniej zaawansowane oprogramowanie nie mogły konkurować z lokalnymi rywalami oferującymi 800V i systemy jazdy niemal autonomicznej.

Dlatego ten ruch, choć może być postrzegany jako utrata twarzy, jest w rzeczywistości aktem skrajnego pragmatyzmu. Volkswagen kupuje sobie czas i natychmiastowy dostęp do technologii z najwyższej półki. Zamiast latami gonić czołówkę, po prostu wszedł z nią w sojusz. VW wnosi do spółki swoją markę, potęgę produkcyjną i stylistykę, podczas gdy Xpeng dostarcza „serce” i „mózg” – platformę, baterie, silniki i oprogramowanie.

To część większej ofensywy. Volkswagen Anhui wprowadza całą serię modeli UNYX. Poznaliśmy już kompaktowego SUV-a ID. UNYX 06 oraz sedana ID. UNYX 07. Teraz dołącza do nich flagowy ID. UNYX 08.

Pozostaje jedno, kluczowe pytanie, na które dziś nie mamy odpowiedzi: czy ta technologia trafi kiedykolwiek do Europy? Na razie wydaje się, że to strategia „w Chinach dla Chińczyków”. Ale w sytuacji, gdy chińskie marki (w tym Xpeng) coraz śmielej wchodzą na Stary Kontynent ze swoimi zaawansowanymi i konkurencyjnymi cenowo modelami, może się okazać, że europejski oddział Volkswagena również będzie musiał sięgnąć po pomoc chińskich partnerów.

To fundamentalna zmiana w globalnej motoryzacji, gdzie dawny mistrz musi uczyć się od swojego ucznia.

A co Wy sądzicie o takiej strategii? Czy to mądre posunięcie biznesowe i jedyna droga ratunku dla VW w Chinach? A może to początek końca niemieckiej dominacji technologicznej i utrata tożsamości marki? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Tagi: 800vbaterie LFPSUVVolkswagenVolkswagen ID. UNYX 08Volkswagen ID. UNYX 08 bateriaVolkswagen ID. UNYX 08 cenaVolkswagen ID. UNYX 08 mocVolkswagen ID. UNYX 08 specyfikacjaVolkswagen ID. UNYX 08 wnętrzeVolkswagen ID. UNYX 08 wyglądVolkswagen ID. UNYX 08 zasięgXpengzapowiedź
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

NIU Concept 06
Aktualności

155 km/h, radar, tryb wartownika i… stolik na laptopa. NIU Concept 06 chce być Teslą wśród skuterów

2025-11-09
stelato s9
Aktualności

Tego nie da się zatrzymać. Huawei i BAIC ładują w Stelato S9 cztery lidary i cenę, która zawstydzi Europę

2025-11-09
xpeng robotaxi zapowiedz
Aktualności

Xpeng rzuca wyzwanie Tesli i Google. Wprowadzają fizyczną AI, a Volkswagen już to kupuje

2025-11-08
REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charge hub
Aktualności

Orlen na poważnie startuje z elektromobilnością. 400 kW mocy i 20 minut postoju na MOP-ie. Koniec strachu przed podróżą elektrykiem po Polsce

2025-11-05
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-04
zeekr x 2026
Aktualności

Chińczycy oszaleli. Zeekr X 2026 to czwarta modernizacja w 2.5 roku, moc skacze do 489 KM

2025-11-04
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.