• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Toyota znowu się waha. 1,5 miliona elektryków do 2026? To już nie jest pewne

10.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Ambicje kontra rzeczywistość
  • Cła od Trumpa i rosnąca niepewność
  • Co Toyota robi dobrze?
  • Czy Toyota nadąży za resztą rynku?
  • Co dalej?
  • Zadajmy sobie pytanie

Toyota znów przymierza się do zmiany planów dotyczących sprzedaży samochodów elektrycznych. Tym razem chodzi o cel 1,5 miliona EV rocznie do 2026 roku. Japoński gigant przyznaje, że te założenia są właśnie „przeglądane”. Co to oznacza dla rynku i jak wpłynie na globalną walkę o elektromobilność?

Toyota zapowiedziała ambitny cel: do 2026 roku chciała sprzedawać 1,5 miliona samochodów elektrycznych rocznie. Ale po ostatnich wynikach finansowych i w obliczu napięć na rynku amerykańskim, firma sugeruje, że może nie udać się zrealizować tego planu.

Prezes Toyota Motor Corporation, Koji Sato, potwierdził w rozmowie z mediami, że firma analizuje rzeczywisty popyt na auta elektryczne w poszczególnych regionach. – Zaczynamy dostrzegać realne zainteresowanie EV w różnych częściach świata, dlatego dokonujemy przeglądu naszych prognoz – powiedział.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Ambicje kontra rzeczywistość

Choć Toyota sprzedała w ostatnim roku fiskalnym ponad 10,2 miliona samochodów (łącznie z marką Lexus), to tylko 145 tysięcy z nich było w pełni elektrycznych. To zaledwie około 1% całkowitej sprzedaży. Dla porównania, średnia globalna dla EV w 2024 roku wynosiła 14%. Japońska marka znacząco odstaje.

Już we wrześniu ubiegłego roku pojawiły się doniesienia, że Toyota ostrzegła swoich dostawców o możliwym ograniczeniu produkcji EV nawet o 20%. Nowy plan zakładał budowę 400 tys. elektryków w 2025 roku i 1 miliona do 2026 roku. Teraz wygląda na to, że i te liczby mogą być zbyt optymistyczne.

REKLAMA

Cła od Trumpa i rosnąca niepewność

Na to wszystko nakładają się nowe amerykańskie cła na auta z Azji, które mają bezpośredni wpływ na zyski Toyoty. Firma już teraz zapowiada, że musi się liczyć z niższymi wynikami finansowymi w nadchodzących miesiącach.

Rynek USA, który miał być jednym z głównych motorów wzrostu sprzedaży EV, staje się teraz polem niepewności. Toyota planowała tam duże inwestycje – m.in. produkcję pierwszego elektrycznego SUV-a z trzema rzędami siedzeń w Kentucky i Indianie – ale zmiany w polityce handlowej mogą zrewidować te plany.

Co Toyota robi dobrze?

Nie znaczy to, że Toyota zupełnie odpuszcza temat elektromobilności. W ostatnich miesiącach zaprezentowała kilka nowych modeli EV i technologii, które mogą pomóc jej nadgonić stracony czas.

REKLAMA

W Europie pokazano dwa nowe SUV-y elektryczne – Urban Cruiser i C-HR+, które mają uzupełnić ofertę obok odświeżonego modelu bZ4X.

W Chinach – gdzie konkurencja jest wyjątkowo ostra – Toyota rozpoczęła sprzedaż swojego najtańszego EV, bZ3X, w cenie od około 15 000 dolarów (czyli ok. 56 400 zł). To wyraźny sygnał, że Toyota chce walczyć o klienta ceną, podobnie jak chińscy giganci w rodzaju BYD.

W Norwegii – liderze pod względem udziału aut elektrycznych – Toyota bZ4X była najlepiej sprzedającym się EV na początku 2025 roku. To pokazuje, że marka wciąż ma potencjał, jeśli tylko zaoferuje odpowiedni produkt we właściwym miejscu.

toyota bz4x 2025
toyota bz4x 2025
toyota bz4x 2025
toyota bz4x 2025

Czy Toyota nadąży za resztą rynku?

Pytanie, które teraz zadaje sobie wielu analityków, brzmi: czy Toyota jeszcze może dogonić konkurencję? Chińskie marki – BYD, NIO, a nawet Xiaomi – rosną błyskawicznie. Tesla, mimo swoich problemów, wciąż sprzedaje setki tysięcy EV rocznie. Europejscy producenci przyspieszają transformację.

Toyota, mimo swojej potęgi, wciąż wydaje się grać na czas. Wieloletnie skupienie na hybrydach i wodór sprawiły, że firma nie zbudowała silnej pozycji w segmencie aut w pełni elektrycznych.

Jeśli teraz ponownie ograniczy plany, może na dobre stracić szansę na bycie liderem tej transformacji.

Co dalej?

Toyota zapowiada wprowadzenie dziesięciu nowych modeli EV do 2027 roku. To może pomóc w odzyskaniu części udziałów rynkowych – zwłaszcza w Europie i Chinach. Ale czy to wystarczy?

Kolejne zmiany planów, brak jasnych komunikatów i opóźnienia w produkcji budzą wątpliwości wśród inwestorów i klientów.

Firma nie może już liczyć wyłącznie na siłę swojej marki. Potrzebuje konkretnych działań, nie tylko deklaracji. A rynek EV nie wybacza powolnych decyzji – konkurencja jest szybka, agresywna i coraz bardziej globalna.

Zadajmy sobie pytanie

Czy Toyota może jeszcze zostać jednym z liderów rynku aut elektrycznych? Czy może raczej stanie się firmą drugiej ligi, nadrabiającą stracony czas? I czy rzeczywiście potrzebujemy od niej miliona czy półtora miliona EV rocznie – czy raczej nowego podejścia, które nadąży za realiami rynku?

Zachęcamy do dyskusji w komentarzach. Czy Waszym zdaniem Toyota ma jeszcze szansę powalczyć z Teslą i BYD? A może to już czas, by postawić na nowych liderów elektromobilności?

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: nikkei
Tagi: chinyeuropaplanytoyotatoyota bz3xtoyota bz4xToyota bZ4X bateriaToyota bZ4X cenaToyota bZ4X specyfikacjaToyota bZ4X wyglądToyota bZ4X zasięgUSAwyniki sprzedaży
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

radar r6
Aktualności

Chiński elektryczny pickup szturmem zdobywa świat. Czy Radar R6 namiesza także w Europie?

2025-05-10
xpeng aeroht
Aktualności

Latający kolos XPeng coraz bliżej produkcji. Nowy etap dla rewolucyjnego pojazdu AeroHT

2025-05-10
nio et5 touring
Aktualności

Nio odświeża swoje hity sprzedaży: ES6, EC6, ET5 i ET5 Touring z nowymi detalami i atrakcyjnymi ofertami

2025-05-10

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-03-20
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
  • Must have elektryka
  • Witam i pozdrawiam z Wałbrzycha
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.