• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chiny o krok od elektrycznej połowy – rekordowy udział NEV w sprzedaży samochodów

12.05.2025
w Aktualności, Hybrydy, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Sprzedaż wysoka, mimo ogólnego spowolnienia
  • Elektryki coraz mocniejsze, hybrydy lekko w dół
  • Eksport bije rekordy
  • BYD liderem, Tesla traci
  • Nowi gracze naciskają
  • Co dalej?
  • Zachęcamy do dyskusji

W kwietniu chiński rynek motoryzacyjny znów zaskoczył. Samochody elektryczne i hybrydy plug-in (NEV) osiągnęły rekordowy udział 47,3% w całkowitej sprzedaży nowych aut. To najwyższy wynik w historii i wyraźny sygnał, że Chiny są o krok od przełamania symbolicznej granicy 50%.

To nie tylko pojedynczy skok. Dane z ostatnich miesięcy wskazują na systematyczny wzrost udziału pojazdów zelektryfikowanych. Dla porównania, w 2021 roku NEV-y odpowiadały za mniej niż 20% sprzedaży. Dwa lata później przebiły 30%, a od połowy 2024 roku regularnie przekraczają 40%.

Sprzedaż wysoka, mimo ogólnego spowolnienia

W kwietniu chińscy producenci sprzedali łącznie 1,226 miliona NEV-ów. To nieco mniej niż w marcu (spadek o około 11 tysięcy sztuk), ale aż o 376 tysięcy więcej niż rok temu, co daje wzrost rzędu 44%.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

W tym samym czasie ogólna sprzedaż wszystkich pojazdów wyniosła 2,59 miliona sztuk – o 11% mniej niż w marcu, mimo że to wciąż 10% więcej niż w kwietniu ubiegłego roku. Wynika z tego jedno: rynek spowalnia, ale elektryki radzą sobie świetnie.

To właśnie spadek sprzedaży aut spalinowych w połączeniu z boomem na NEV-y doprowadził do rekordowego udziału tych drugich.

REKLAMA
byd tang l
BYD Tang L

Elektryki coraz mocniejsze, hybrydy lekko w dół

W strukturze sprzedaży dominują samochody w pełni elektryczne (BEV) – sprzedano ich 822 tysiące, czyli o 58% więcej niż rok temu i 2% więcej niż miesiąc wcześniej. Hybrydy plug-in (PHEV) osiągnęły poziom 403 tysięcy – to 22% więcej niż przed rokiem, ale 7% mniej niż w marcu.

Można więc mówić o lekkim spadku dynamiki PHEV-ów i jednoczesnym przyspieszeniu w BEV-ach. Jeśli ten trend się utrzyma, pełna elektryfikacja chińskiej motoryzacji może nastąpić szybciej, niż zakładano.

Eksport bije rekordy

Ciekawym zjawiskiem jest eksport NEV-ów z Chin, który również osiągnął rekordowy poziom. W kwietniu z kraju wyjechało 200 tysięcy elektryków – to 27% więcej niż w marcu i aż 76% więcej niż rok temu.

REKLAMA

Największy wzrost dotyczył hybryd plug-in, których eksport wzrósł aż o 140% rok do roku. BEV-y zanotowały wzrost o 58%. Chińscy producenci coraz śmielej wchodzą na rynki zagraniczne i zaczynają konkurować z globalnymi gigantami, więc coraz więcej będzie się mówiło, że ich sprzedaż to nie tylko Chiny.

tesla model y juniper
Tesla Model Y Juniper

BYD liderem, Tesla traci

Bez zaskoczeń – liderem pozostał BYD, który w kwietniu sprzedał 380 089 pojazdów NEV. To 21% więcej niż rok temu i lekki wzrost miesiąc do miesiąca. Co ciekawe, po raz pierwszy od początku 2024 roku sprzedaż BEV-ów (195 740 sztuk) przewyższyła sprzedaż PHEV-ów (176 875 sztuk).

BYD odnotował też rekord w eksporcie – wysłał za granicę 79 086 aut, co oznacza wzrost aż o 93% względem kwietnia 2024. To jego piąty rekordowy miesiąc z rzędu.

W cieniu sukcesów chińskich marek znalazła się Tesla, która w Chinach sprzedała 58 459 BEV-ów – to 6% mniej niż rok temu i aż 26% mniej niż w marcu. Od stycznia do kwietnia Tesla sprzedała w Chinach około 231 tysięcy aut, czyli 18% mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Co istotne, spadek sprzedaży Tesli jest w Chinach mniej drastyczny niż w Europie, gdzie amerykański producent notuje jeszcze większe straty. Trudno ocenić, czy to efekt słabnącego popytu lokalnego, czy ograniczenia eksportu – firma nie udostępnia dokładnych danych eksportowych.

Nowi gracze naciskają

Na tle Tesli coraz lepiej wypadają chińscy konkurenci. Leapmotor sprzedał 41 039 NEV-ów, Xpeng dostarczył 35 045 BEV-ów, a Li Auto 33 939 sztuk. Nawet Xiaomi, które dopiero co weszło na rynek, zgłosiło sprzedaż „ponad 28 tysięcy” pojazdów.

Nio osiągnęło 23 900 dostaw – to jego drugi najlepszy miesiąc w historii. W kontrze do pozytywnego trendu znalazł się Zeekr (marka premium Geely), który sprzedał 13 727 BEV-ów, czyli 15% mniej niż rok temu.

xiaomi su7 xiaomi yu7

Co dalej?

Jeśli obecne tempo się utrzyma, Chiny mogą osiągnąć 50% udziału NEV-ów w sprzedaży nowych aut jeszcze przed końcem 2025 roku. Taki scenariusz byłby potężnym sygnałem dla całej branży motoryzacyjnej – elektryczna rewolucja nie tylko trwa, ale i przyspiesza.

Eksport rośnie, krajowe marki umacniają się, a popyt na auta spalinowe maleje. Jednocześnie coraz wyraźniej widać, że klucz do dalszego rozwoju leży w BEV-ach, nie hybrydach. Jeśli ten trend się utrzyma, Chiny mogą zdominować globalny rynek elektromobilności.

Zachęcamy do dyskusji

Czy chiński model szybkiej elektryfikacji da się powtórzyć w Europie? Czy dominacja BYD i eksport NEV-ów zagrozi zachodnim producentom? A może Tesla znajdzie sposób, by wrócić na szczyt? Podzielcie się opiniami w komentarzach – czekamy na Wasze głosy!

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: bydchinyleapmotorli autoTeslawyniki sprzedażyXiaomixpeng
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

nio et9
Aktualności

Luksusowe ambicje Nio. Flagowy ET9 ruszył z miejsca. Czy to nowy symbol chińskiego premium?

2025-05-12
avatr 12 tunel
Aktualności

Awantura o opór powietrza trwa. Avatr pozywa influencera, który podważył dane techniczne nowego Avatr 12

2025-05-12
zeekr 007 gt
Aktualności

Geely ściąga Zeekr z giełdy. Chiński gigant zmienia strategię w obliczu wojny cenowej i napięć z USA

2025-05-12

Dołącz do dyskusji

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd dolphin mini
Aktualności

BYD Dolphin Surf – najtańszy elektryk BYD wkracza do Europy z nową nazwą i ulepszeniami

2025-03-20
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA

RSS Nowe tematy na forum

  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
  • Tesla Roadster - co myślicie? Czy to auto powstanie?
  • Must have elektryka
  • Must have elektryka
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.