Spis treści
BYD kontynuuje ofensywę na rynku pojazdów elektrycznych wprowadzając najmniej kosztowny model submarki Fang Cheng Bao. Nowy SUV o nazwie BYD Fang Cheng Bao Tai 3 łączy przystępną cenę z zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi.
Przystępna elektryfikacja od BYD
Chiński gigant motoryzacyjny BYD zaprezentował 16 kwietnia 2025 r. nowy elektryczny model Tai 3, który jest pierwszym pojazdem z nowej linii Tai marki Fang Cheng Bao. W przeciwieństwie do dotychczasowych modeli submarki, które koncentrowały się na luksusowej jeździe terenowej, Tai 3 celuje w segment rodzinnych SUV-ów.
Samochód dostępny jest w pięciu wariantach z ceną rozpoczynającą się od 133 800 juanów (około 73 000 zł), co czyni go najtańszym pojazdem w ofercie Fang Cheng Bao. Najdroższa wersja kosztuje 193 800 juanów (około 105 900 zł). Warto zauważyć, że ceny startowe zostały obniżone o 6 000 juanów dla wersji podstawowej i 10 000 juanów dla pozostałych wariantów w porównaniu do wcześniejszych przedsprzedażowych zapowiedzi.






Technologiczny pokaz możliwości
BYD Fang Cheng Bao Tai 3 zbudowany został na platformie e-Platform 3.0 Evo+ i wyposażony w szereg zaawansowanych technologii. Standardem w każdej wersji jest system wspomagania kierowcy „God’s Eye C” (Boskie Oko C), który wykorzystuje 12 kamer, 5 radarów milimetrowych i 12 radarów ultradźwiękowych. System realizuje ponad 30 funkcji wspomagania jazdy, w tym automatyczne parkowanie, unikanie przeszkód i automatyczną nawigację na autostradach.
Najbardziej wyróżniającą się cechą topowej wersji jest zintegrowany z dachem system drona Lingyuan, stworzony we współpracy z firmą DJI. Dron może startować, gdy samochód stoi lub porusza się z prędkością poniżej 25 km/h. Urządzenie wspiera nagrywanie wideo w jakości 4K i automatyczne tworzenie krótkich filmów.



Osiągi i napęd
Tai 3 oferowany jest zarówno z tylnym, jak i z napędem na wszystkie koła:
- Wersja RWD wyposażona jest w silnik synchroniczny o mocy 160 kW (215 KM) i momencie obrotowym 310 Nm, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy
- Wersja AWD łączy silnik asynchroniczny z przodu (110 kW/148 KM i 200 Nm) z silnikiem synchronicznym z tyłu (200 kW/268 KM i 310 Nm), co przekłada się na imponujące przyspieszenie 0-100 km/h w 4,9 sekundy
Wszystkie warianty mogą osiągnąć maksymalną prędkość 201 km/h i mają identyczny zasięg CLTC wynoszący 501 km, choć różnią się pojemnością baterii. Model z napędem RWD wyposażony jest w akumulator LFP o pojemności 65,28 kWh, podczas gdy wersje AWD mają baterie o pojemności 72,96 kWh lub 78,72 kWh w najwyższej wersji z dronem.
Wyjątkowe rozwiązania terenowe
Mimo rodzinnego charakteru, BYD Fang Cheng Bao Tai 3 nie rezygnuje z terenowych możliwości, które są wizytówką submarki. Samochód wyposażony jest w inteligentny system terenowy iATS, który automatycznie dostosowuje tryby jazdy do warunków drogowych, takich jak trawa, piasek, błoto czy śnieg.
Szczególnie imponujący jest system TSC, który zapewnia stabilność w przypadku przebicia opony, podnosząc uszkodzone koło i pozwalając pozostałym kołom działać niezależnie. Umożliwia to kontynuowanie jazdy z prędkością 80 km/h na dystansie do 30 km mimo uszkodzonej opony.
Wnętrze łączące technologię z praktycznością
Kokpit BYD Fang Cheng Bao Tai 3 kontynuuje rodzinny design FCB. W zależności od wersji, samochód wyposażony jest w 12,8-calowy lub 15,6-calowy centralny ekran z systemem DiLink 100, który obsługuje funkcje takie jak interakcja głosowa, nawigacja online i aktualizacje OTA. Wszystkie warianty posiadają 8,8-calowy panel instrumentów, a wybrane wersje dodatkowo 12-calowy wyświetlacz HUD.
Konsola środkowa ma terenowy charakter z licznymi fizycznymi przyciskami i masywną dźwignią zmiany biegów. Samochód wyposażony jest również w lodówkę pokładową z zakresem temperatur od -6°C do 50°C oraz ładowarkę bezprzewodową do telefonów o mocy 50W.
Praktyczność BYD Fang Cheng Bao Tai 3 podkreśla pojemny przedni bagażnik o objętości 151 litrów oraz dodatkowy zewnętrzny pojemnik z tyłu o objętości 28 litrów.










Strategiczne znaczenie modelu Tai 3
Wprowadzenie BYD Fang Cheng Bao Tai 3 oznacza zmianę strategii dla submarki. W przeciwieństwie do linii Bao, która wykorzystuje ramową konstrukcję nadwozia zorientowaną na jazdę terenową, linia Tai koncentruje się na samochodach z nadwoziem samonośnym, bardziej odpowiednim dla rodzin.
Sprzedaż marki Fang Cheng Bao dynamicznie rośnie – w marcu 2025 roku sprzedano 8 051 pojazdów, co oznacza wzrost o 126,79% rok do roku i 62,91% w porównaniu z lutym. Od rozpoczęcia dostaw w listopadzie 2023 roku do końca marca 2025 roku łączna sprzedaż marki wyniosła 81 312 pojazdów.
BYD Fang Cheng Bao Tai 3 jako pierwszy w pełni elektryczny model submarki i jednocześnie najtańszy w ofercie, ma szansę znacząco zwiększyć zasięg marki na rynku chińskim, a potencjalnie również na rynkach międzynarodowych.
A jak Wy uważacie, czy przystępne cenowo elektryczne SUV-y z Chin mają szansę podbić europejski rynek? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!
Dołącz do dyskusji