Chevrolet Spark EV, pierwszy elektryczny samochód General Motors w XXI wieku, powraca, ale w zupełnie innej formie. Nowy model, nazwany Chevrolet Spark EUV, to nieco więcej niż tylko odświeżenie starej konstrukcji. Tym razem Chevrolet stawia na elektrycznego crossovera, odchodząc od kompaktowego hatchbacka z 2014 roku. Jednak za nową nazwą i kształtem kryje się więcej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Ewolucja: od Spark EV do Spark EUV
Oryginalny Chevrolet Spark EV był niedrogim miejskim samochodem elektrycznym, który sprzedano w mniej niż 8,000 egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych. Został wycofany z rynku w 2016 roku, a jego miejsce zajął bardziej dopracowany Chevrolet Bolt EV, który okazał się znacznie większym sukcesem. Teraz, gdy Bolt EV również odchodzi w cień (chociaż nowa generacja jest w drodze), General Motors postanowił wskrzesić nazwę Spark w nowej formie – jako Spark EUV.
Chevrolet Spark EUV – crossover z chińskim rodowodem
Pod błyszczącym logo Chevrolet Spark EUV kryje się Baojun Yep Plus, miejski crossover produkowany w Chinach przez joint venture SAIC-GM-Wuling. Spark EUV to klasyczny przykład badge engineering, czyli zmiany oznaczeń marki bez większych modyfikacji w konstrukcji pojazdu.
Wersja chińska – Baojun Yep Plus – zadebiutowała w zeszłym roku i jest wyposażona w:
- Silnik elektryczny o mocy 75 kW (101 KM), który napędza tylne koła,
- Baterię litowo-żelazowo-fosforanową (LFP) o pojemności 41,9 kWh, zapewniającą zasięg 401 km według cyklu CLTC (około 249 mil).
Samochód mierzy 3,9 m długości, 1,7 m szerokości i ma rozstaw osi 2,5 m, co czyni go kompaktowym wyborem dla miejskich użytkowników. W Chinach model dostępny jest w cenie równowartości 12 000 dolarów, co czyni go niezwykle atrakcyjną ofertą w segmencie tanich samochodów elektrycznych.
Wyposażenie i funkcjonalność
Mimo niskiej ceny, Baojun Yep Plus oferuje kilka nowoczesnych rozwiązań:
- Dwa 10,25-calowe ekrany – jeden jako cyfrowy zestaw wskaźników, drugi jako system infotainment,
- System wspomagania jazdy ADAS opracowany przez DJI, znanego z produkcji dronów, który obejmuje automatyczne parkowanie i system kamer 360°,
- Cztery miejsca dla pasażerów, chociaż recenzenci opisują wnętrze jako „ciasne i niewygodne, ale zabawne”.
Chevrolet Spark EUV – dla kogo?
Spark EUV zadebiutował w Brazylii podczas obchodów 100-lecia Chevroleta w tym kraju. General Motors zapowiedział, że model będzie jednym z 10 nowych samochodów wprowadzonych na brazylijski rynek w 2025 roku, ale nie zdradzono szczegółów dotyczących jego specyfikacji ani ceny.
Co ciekawe, Spark EUV prawdopodobnie nie trafi do Stanów Zjednoczonych, głównie ze względu na cła i ograniczenia handlowe. Zamiast tego, GM koncentruje się na rynkach takich jak Brazylia, gdzie tanie elektryczne crossovery mogą znaleźć szerokie grono odbiorców.
Dlaczego Spark EUV to ważny krok?
Powrót nazwy Spark w formie elektrycznego crossovera pokazuje, jak bardzo zmieniły się oczekiwania rynku w ostatnich latach. Klienci coraz częściej wybierają pojazdy w kształcie SUV-ów i crossoverów, a General Motors próbuje wykorzystać tę tendencję, aby zwiększyć liczbę samochodów bezemisyjnych na drogach.
Jednocześnie Spark EUV to przykład, jak globalne marki motoryzacyjne coraz częściej korzystają z chińskich konstrukcji, aby szybko wprowadzać na rynek tanie i dostępne pojazdy elektryczne. Dla Chevroleta to szansa na wejście do segmentu miejskich crossoverów elektrycznych, który cieszy się rosnącym zainteresowaniem, zwłaszcza na rozwijających się rynkach.
Co dalej?
Chevrolet Spark EUV to interesujący przykład globalnej współpracy i adaptacji do zmieniających się potrzeb rynku. Chociaż samochód raczej nie pojawi się w USA, jego debiut na rynkach takich jak Brazylia może być początkiem nowego rozdziału dla Chevroleta w segmencie tanich EV.
Jak sądzicie, czy Spark EUV ma szansę podbić rynki takie jak Brazylia czy inne kraje rozwijające się? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji