• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

HiPhi wraca do gry dzięki pieniądzom z Libanu – czy elektryczna rewolucja nabierze rozpędu?

22.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Nowy rozdział z libańskim inwestorem
  • HiPhi – elektryczny eksperyment, który zachwycał i szokował
  • Kłopoty i upadek – dlaczego HiPhi zniknęło z rynku?
  • EV Electra – nadzieja czy zagadka?
  • Co dalej? Możliwe scenariusze dla HiPhi
  • Co myślisz?

HiPhi – marka, która miała być symbolem przyszłości motoryzacji, znowu trafia na nagłówki. Jeszcze niedawno wydawało się, że ta chińska firma, założona przez Human Horizons, już nigdy nie wróci na rynek. Wszystko przez poważne kłopoty finansowe, które zakończyły się zamrożeniem działalności na ponad rok. Teraz jednak HiPhi dostało drugą szansę – i to z zupełnie nieoczekiwanej strony.

Nowy rozdział z libańskim inwestorem

Sytuacja zmieniła się diametralnie po tym, jak większościowy pakiet udziałów w HiPhi przejęła libańska firma EV Electra. Inwestor nie jest anonimowy, bo firma została założona w 2017 roku przez Jihada Mohammada i już od dawna twierdzi, że jest „pierwszym producentem samochodów elektrycznych w Libanie i świecie arabskim”. EV Electra zainwestowała w HiPhi 100 milionów dolarów i od razu zaczęła działać – produkcja pojazdów ma zostać wznowiona w chińskiej fabryce w Yancheng, w prowincji Jiangsu.

Co ciekawe, EV Electra oficjalnie przejęła 69,8% udziałów w HiPhi, podczas gdy Human Horizons zachowało niecałe 31%. Jihad Mohammad jest teraz formalnym przedstawicielem prawnym HiPhi. Na stronie internetowej libańskiego inwestora pojawiły się już wszystkie trzy modele HiPhi, a zakład w Chinach rozpoczął już ocenę środowiskową, która jest konieczna do wznowienia produkcji.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

HiPhi – elektryczny eksperyment, który zachwycał i szokował

Przypomnijmy, czym była (i ma być) marka HiPhi. To właśnie ona wprowadziła na rynek odważne, niemal futurystyczne konstrukcje – jak HiPhi Z GT z automatycznymi „samobójczymi” drzwiami i ruchomym ekranem dotykowym. Obok flagowego Z pojawiły się jeszcze modele X (Super SUV) i Y (LuxTech SUV). HiPhi było nawet gotowe wprowadzić na rynek europejski model A – ultralekki hipersamochód z włókna węglowego.

REKLAMA

Jednak najbardziej zaskakujące okazały się testy drogowe. HiPhi Z udowodnił, że nie jest tylko designerskim gadżetem. W zimowym teście zasięgu ten model osiągnął najlepszy wynik pod względem rzeczywistego dystansu na jednym ładowaniu i najniższy spadek zasięgu w stosunku do deklaracji producenta.

hiphi z gt

Kłopoty i upadek – dlaczego HiPhi zniknęło z rynku?

Mimo sukcesów technologicznych, HiPhi nie wytrzymało finansowo. Początek 2024 roku przyniósł fatalną wiadomość – firma ogłosiła półroczne zawieszenie działalności, szukając desperacko kapitału. Próby znalezienia inwestora zakończyły się fiaskiem, a większość pracowników została zwolniona. Wyglądało to na koniec pewnej epoki.

Teraz, po ponad roku, pojawiło się światełko w tunelu. Powrót jest jednak okupiony cięciami – dawni pracownicy, którzy nie podpisali dobrowolnej rezygnacji, mają wrócić do pracy, ale za niższe pensje (o ok. 20%). Czy to wystarczy, by odbudować zespół, który przez lata tworzył najbardziej odważne projekty na rynku?

EV Electra – nadzieja czy zagadka?

Nowy właściciel budzi wiele emocji i pytań. EV Electra prezentuje się jako międzynarodowa marka, ale jej oficjalna strona internetowa wprowadza w zakłopotanie. Z jednej strony chwali się obecnością w Kanadzie, Włoszech, Niemczech, Turcji i Chinach. Z drugiej – lista lokalizacji ogranicza się do Montrealu, Libanu i Szwecji. To nie koniec niejasności – w 2023 roku szwedzkie media zarzucały firmie, że na swojej stronie umieszczała zdjęcia samochodów innych producentów, podszywając się pod nich (m.in. Skywell ET5 czy K-1 Attack Rise).

Obecnie EV Electra oferuje cztery zupełnie różne modele samochodów, które mają być produkowane we Włoszech z myślą o rynku libańskim. Całość wygląda na mieszankę ambicji i chaosu. Dlatego nie brakuje sceptycznych głosów: czy nowy inwestor faktycznie jest w stanie zapewnić HiPhi stabilność i rozwój?

REKLAMA

Co dalej? Możliwe scenariusze dla HiPhi

Najważniejsze pytanie brzmi: czy HiPhi przetrwa drugą szansę? Nowy zastrzyk gotówki może na krótko przywrócić produkcję, ale wyzwania są ogromne. Konkurencja na rynku samochodów elektrycznych – szczególnie w Chinach – jest ogromna. Do tego dochodzą kwestie zaufania do nowego właściciela, który jak na razie nie przekonuje transparentnością.

Jeśli uda się utrzymać roczną produkcję na poziomie 150 tysięcy samochodów, HiPhi może wrócić do gry, szczególnie w segmencie najbardziej wymagających klientów. Ale do tego potrzebne będą nie tylko pieniądze, lecz także powrót kluczowych inżynierów, wiarygodność i nowe pomysły. Zaufanie rynku można stracić tylko raz – i właśnie HiPhi stoi przed tą próbą.

Niewykluczone jednak, że jeśli EV Electra potraktuje HiPhi jedynie jako prestiżowy dodatek do swojej działalności, marka znów wpadnie w tarapaty. Historia pokazuje, że sama innowacja nie wystarczy, jeśli za nią nie idzie rzetelne zarządzanie i konsekwentna strategia.

Co myślisz?

Co sądzicie o tym zwrocie akcji? Czy nowy inwestor to faktycznie wybawienie dla HiPhi, czy raczej kolejna „przygoda”, która skończy się równie szybko, jak się zaczęła? Może macie swoje doświadczenia z tą marką lub opinię na temat zagranicznych inwestycji w chińskie startupy? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach – wasz głos jest dla nas bardzo ważny!

Tagi: ChinyEV ElectraHiPhiHiPhi Z GT
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

elantix ex erev
Aktualności

Rewolucja na cztery koła? EREVy szturmem zdobywają rynek, a to dopiero początek

2025-06-20
leapmotor c16
Aktualności

Chińskie SUV-y coraz bliżej Europy? Leapmotor C16 kusi ceną i zasięgiem

2025-06-20
huawei logo
Aktualności

Huawei chce przeskoczyć konkurencję. Nowa bateria na 3000 km i ładowanie w 5 minut?

2025-06-20

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
polestar 4
Aktualności

Polestar wycofuje się z Chin. Gigant elektromobilności przegrywa na własnym podwórku

2025-04-12
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.