• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

40 tysięcy na elektryka? Na razie tylko na papierze. Program NaszEauto zalicza falstart

05.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Duże zainteresowanie, mizerne efekty
  • Co blokuje wypłaty?
  • Biurokracja w pełnym rozkwicie
  • Co się zmieniło względem „Mojego Elektryka”?
  • Ile realnie można dostać?
  • Co dalej?
  • Czy warto próbować?

Minęły już cztery miesiące od startu programu dopłat NaszEauto, który miał być przełomem w finansowaniu zakupu aut elektrycznych przez osoby prywatne i mikroprzedsiębiorców. Tymczasem, mimo tysiąca wniosków i dużego zainteresowania, nie wypłacono jeszcze ani jednej złotówki. Co poszło nie tak?

Duże zainteresowanie, mizerne efekty

Program wystartował 3 lutego 2025 roku. Oferuje nawet do 40 tys. zł wsparcia na zakup, leasing lub długoterminowy wynajem nowego samochodu elektrycznego kategorii M1. Pieniądze pochodzą z budżetu Krajowego Planu Odbudowy – to łącznie 1,6 miliarda złotych.

Zainteresowanie było spore. Złożono prawie 5 tysięcy wniosków, z czego większość dotyczyła zakupu auta, a część leasingu. Wnioski opiewają na kwotę ponad 150 mln zł, czyli już prawie 10% całkowitego budżetu. Tylko że… zatwierdzono jedynie 180 z nich, a reszta utknęła w biurokratycznym korku.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Co blokuje wypłaty?

Główną przyczyną opóźnień jest coś, co urzędnicy nazywają „integracją systemów”. Chodzi o zsynchronizowanie płatności między NFOŚiGW (Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), który prowadzi nabór, a Polskim Funduszem Rozwoju, który ma realizować wypłaty. Ta integracja – jak zapewnia Fundusz – ma zakończyć się w czerwcu. Ale nawet po jej zakończeniu pieniądze nie trafią od razu do wnioskodawców.

REKLAMA

Dlaczego? Bo zanim przelew zostanie zlecony, beneficjent musi dostarczyć zabezpieczenie umowy – wcześniej obowiązkowy był weksel in blanco z notarialnym potwierdzeniem, teraz możliwa jest także cesja z polisy AC.

Bez tych dokumentów – nie ma pieniędzy. I tu zaczynają się schody.

Biurokracja w pełnym rozkwicie

NFOŚiGW tłumaczy, że aż 90% złożonych wniosków wymaga uzupełnienia lub korekty. Czasem brakuje załącznika, czasem drobiazg – np. brakuje drugiego imienia albo zostało wpisane niepotrzebnie. Każda taka poprawka to kolejne 10 dni czekania.

Dodatkowo, nawet idealnie przygotowany wniosek może przechodzić przez maksymalnie 170 dniowy proces. Regulamin programu przewiduje bowiem osiem etapów – od rejestracji po wypłatę środków – i do każdego przypisuje konkretne limity czasowe. Jeśli urzędnicy wykorzystają je w pełni, pierwsze pieniądze pojawią się najwcześniej pod koniec lipca 2025.

byd dolphin surf
BYD Surf
tesla model y juniper
Tesla Model Y
tesla model 3
Tesla Model 3
byd sealion 7
BYD Sealion 7
kia ev6 gt
Kia EV6
kia ev9
Kia EV9

Co się zmieniło względem „Mojego Elektryka”?

W porównaniu z poprzednim programem dopłat, „Mój Elektryk”, NaszEauto wypada blado. W poprzedniej edycji wniosek był rozpatrywany w ciągu miesiąca, a wypłata przychodziła równie szybko. Teraz tempo znacznie spadło.

W dodatku system nie działa jeszcze w pełni – zarówno w sensie technicznym, jak i organizacyjnym. Fundusz co prawda umożliwił elastyczniejsze formy zabezpieczenia, ale wprowadził to dopiero kilka miesięcy po starcie programu.

Ile realnie można dostać?

Podstawowe wsparcie to 18 750 zł, ale można je zwiększyć o 10 tys. zł, jeśli zezłomujemy stary samochód spalinowy. Kolejne 11 250 zł otrzymamy, jeśli nasz roczny dochód nie przekracza 135 tys. zł. Dla osób z Kartą Dużej Rodziny stawki są jeszcze korzystniejsze – nawet do 40 tys. zł.

REKLAMA

Średnia wartość dopłaty wynosi obecnie:

  • 30 175 zł – przy zakupie
  • 28 150 zł – przy leasingu

Najwięcej otrzymują posiadacze Karty Dużej Rodziny – średnio 33 750 zł.

naszeauto dopłaty
Dopłaty naszEauto

Co dalej?

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z zapowiedziami NFOŚiGW, pierwsze wypłaty ruszą w lipcu. Ale to optymistyczny scenariusz. W praktyce wiele zależy od tego, czy beneficjenci zdążą dostarczyć kompletne dokumenty zabezpieczające i czy urzędy nie będą przeciągać kolejnych etapów.

Program NaszEauto to ważna inicjatywa, ale zbyt wiele procedur zniechęca. Widać, że nawet najlepiej przygotowany system wsparcia nie działa bez sprawnej obsługi i uproszczonych formalności. Póki co, Fundusz ma dużo do nadrobienia, a zaufanie wnioskodawców już teraz zostało mocno nadwyrężone.

Czy warto próbować?

Zdecydowanie tak – jeśli jesteś gotów na długi proces i masz czas, by dopilnować formalności. Wciąż można uzyskać realne wsparcie na zakup elektryka, które w przypadku niektórych modeli pokrywa nawet ponad 20% wartości auta.

Ale trzeba też powiedzieć to wprost: program nie działa jeszcze tak, jak powinien. Wysokie wymagania, długie czasy rozpatrywania, brak wypłat – to wszystko powinno zostać szybko naprawione, inaczej NaszEauto stanie się kolejnym przykładem niedziałającego w praktyce „wsparcia z Unii”.

A Ty? Złożyłeś już wniosek w NaszEauto? Ile trwało jego przygotowanie i czy dostałeś jakąkolwiek odpowiedź? Czekamy na Twoją opinię w komentarzach. Wymieńmy się doświadczeniami – może razem uda się przejść przez urzędniczy labirynt.

Źródło: globenergia, elektrowoz, swiatoze
Tagi: dofinansowaniedopłatymój elektryknaszEautoPolska
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

lucid gravity lucid air
Aktualności

Lucid Air w końcu z Android Auto. Czy teraz amerykański producent ma szansę powalczyć z Teslą?

2025-06-19
BYD Seal 5 DM-i
Aktualności

Hybrydowy sedan z Chin rozstawia konkurencję po kątach. BYD Seal 5 DM-i już w Polsce

2025-06-17
licznik elektromobilnosci polska 05 2025 samochody elektryczne
Aktualności

Polski boom elektromobilności – samochody elektryczne pędzą szybciej niż myślisz!

2025-06-16

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
polestar 4
Aktualności

Polestar wycofuje się z Chin. Gigant elektromobilności przegrywa na własnym podwórku

2025-04-12
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.