• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Czy Avatr 12 naprawdę jest tak aerodynamiczny? Kontrowersje wokół chińskiego „elektryka marzeń”

06.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Test, który wstrząsnął internetem
  • Reakcja producenta: zaprzeczenie i polowanie na winnych
  • A może marketing za bardzo się rozpędził?
  • Chińskie marki i wyścig aerodynamiczny
  • Co dalej?
  • Dlaczego to ważne także dla nas?
  • Czas na uczciwą rozmowę

Chiński rynek motoryzacyjny zadrżał – wszystko przez jeden test, jeden film i jedno pytanie: czy producent samochodów elektrycznych Avatr podał nieprawdziwe dane o swoim modelu Avatr 12? Bloger motoryzacyjny z ponad milionem obserwujących postanowił to sprawdzić. Wynik testu wywołał medialną burzę.

Test, który wstrząsnął internetem

Znany chiński bloger motoryzacyjny, ukrywający się pod pseudonimem „苏黎世贝勒爷” (czyli Zurich Bei Le Ye), zabrał własnego Avatra 12 do tunelu aerodynamicznego w Centrum Badań Technologicznych CATARC w Tianjinie. Test został wykonany zgodnie z krajową normą CSAE 146-2020, a pomiary przeprowadzili zawodowi technicy.

Rezultat? 0,28 Cd przy prędkości 120 km/h. To aż o 33% więcej niż deklarowane przez producenta 0,21 Cd. Dla porównania – taki sam wynik osiąga Kia EV9 czy nawet Passat B5 sprzed dwóch dekad. Co więcej, według blogera, po przeprowadzeniu testu nie wydano oficjalnego raportu, a materiał wideo zniknął z internetu. To tylko podsyciło spekulacje o możliwej próbie zamiecenia sprawy pod dywan.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Here you have the ai dubbing and subs in english pic.twitter.com/HLvtYpdn98

— NFK (@nfkmobile) May 5, 2025

Reakcja producenta: zaprzeczenie i polowanie na winnych

Firma Avatr natychmiast odpowiedziała. Nazwała wyniki testu „całkowicie fałszywymi”, a jej dział prawny ogłosił nagrodę w wysokości 5 milionów juanów (2 600 000 zł) za wskazówki dotyczące rzekomych działań „czarnego PR-u”. Przedstawiciele marki zapowiedzieli, że przeprowadzą oficjalny, publiczny test aerodynamiczny w autoryzowanym tunelu – ale dopiero, gdy znajdzie się termin w państwowej agencji.

REKLAMA

Wiceprezes Avatr Technology, Yong Jun, dodał, że bloger już wcześniej planował przeprowadzić test, ale odmówił współpracy z firmą, co może sugerować brak profesjonalizmu. Prezes firmy, Chen Zhuo, bronił technologii Avatr 12, wskazując na aktywne elementy aerodynamiczne jak zamykana osłona chłodnicy, elektroniczne lusterka czy pełna zabudowa podwozia.

A może marketing za bardzo się rozpędził?

Współczynnik oporu powietrza to nie tylko liczba w folderze reklamowym. Dla samochodów elektrycznych to kluczowy parametr. Obniżenie oporu o zaledwie 0,01 Cd może przekładać się nawet na 10 kilometrów zasięgu więcej przy 120 km/h. Różnica między 0,21 a 0,28 to nie niuans – to może być realnie zauważalna strata zasięgu i wyższe zużycie energii.

REKLAMA

W przypadku Avatra 12 problem może być głębszy. Możliwe, że podczas procesu homologacji pojazd uzyskał uczciwy wynik 0,28, ale dla potrzeb marketingu podano optymistyczne 0,21. Oficjalne dokumenty? Brak. Testy potwierdzające 0,21 Cd? Nieujawnione. Wideo z niezależnego testu? Usunięte.

Trudno nie zadać pytania: czy Avatr przesadził z PR-em, próbując dogonić Teslę nie tylko pod względem technologii, ale także… prezentacji danych?

avatr 12 cx reklama
Reklamowane wartości testowe
avatr 12 cx test
Rzeczywiste wartości testowe

Chińskie marki i wyścig aerodynamiczny

Chińscy producenci samochodów coraz częściej korzystają z metod znanych z działań Elona Muska. Publiczne konferencje, bezpośrednie kontakty z fanami, spektakularne prezentacje technologii – wszystko po to, by budować napięcie wokół marki. W tym wyścigu dane techniczne stają się narzędziem marketingu, a niekoniecznie odzwierciedleniem rzeczywistości.

Tesla Model S Plaid szczyci się rekordowym 0,208 Cd. Avatr 12, określany przez producenta jako „Gran Coupe Like No Other”, musiał więc – przynajmniej na papierze – zbliżyć się do tego wyniku. Problem w tym, że wyniki niezależnych testów są bezlitosne.

Co dalej?

Napięcie rośnie. Bloger wezwał firmę do opublikowania oryginalnych wyników pomiarów 0,21 Cd oraz do umożliwienia mu uczestnictwa w zapowiadanym publicznym teście. Do tej pory Avatr nie odpowiedział na to żądanie.

Sytuacja przypomina inne przypadki, w których entuzjazm marketingu rozmijał się z rzeczywistością. Jeśli Avatr nie przedstawi twardych dowodów, może utracić zaufanie klientów – zarówno w Chinach, jak i na rynkach zagranicznych, do których dopiero planuje wejść.

Niezależność testów, jawność danych i gotowość do konfrontacji z krytyką to filary zaufania do marki – zwłaszcza w segmencie nowych technologii i elektromobilności.

avatr 12

Dlaczego to ważne także dla nas?

Choć Avatr 12 jeszcze nie jest dostępny w Europie, to cała sytuacja rzuca cień na wiarygodność danych technicznych producentów EV, nie tylko chińskich. Czy deklarowane zasięgi, zużycie energii czy właśnie współczynniki oporu powietrza naprawdę odzwierciedlają rzeczywistość? A może, podobnie jak w tym przypadku, wiele zależy od tego, kto wykonuje test i jakie ma intencje?

Czas na uczciwą rozmowę

Zachęcamy do dyskusji w komentarzach:
Czy ufacie deklaracjom producentów EV? Czy niezależne testy powinny być obowiązkowe przed dopuszczeniem pojazdu do sprzedaży? A może rynek sam zweryfikuje, kto mówi prawdę, a kto tylko dobrze się reklamuje?

Tagi: avatrAvatr 12avatr 12 bateriaavatr 12 cenaavatr 12 mocavatr 12 specyfikacjaavatr 12 wnętrzeavatr 12 wyglądavatr 12 zasięgChinysedanwspółczynnik oporu cx
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

xiaomi su7 ultra
Aktualności

Xiaomi musi zapłacić klientowi krocie. Sprzedali auto z atrapą zamiast części tuningowej

2025-10-23
volkswagen id.unyx 07
Aktualności

Volkswagen zrywa z Europą. Nowy ID.UNYX 07 to samochód stworzony od zera dla Chin

2025-10-19
hub ladowania chiny
Aktualności

Chiny wciskają gaz do dechy. W trzy lata podwoją liczbę ładowarek dla aut elektrycznych

2025-10-19

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Tesla odpala Supercharger V4 na Bielanach Wrocławskich. Koniec problemów dla kierowców na A4?

2025-10-21
platforma e-gmp hyundai
Aktualności

Baterie w używanych elektrykach to tykająca bomba? Szwedzi zbadali 1300 aut. Wyniki to szok. Kia i Tesla na czele

2025-10-23
Kia EV6 IONITY
Aktualności

Kia z gigantyczną siecią ładowania. Milion punktów w Europie i jedna prosta aplikacja

2025-10-20
tesla model s tesla model x 2026
Aktualności

Koniec plotek. Tesla Model S i Model X wracają do Europy. Mają 744 km zasięgu, ale nie możesz ich zamówić

2025-10-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.