• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

HiPhi wraca do gry dzięki pieniądzom z Libanu – czy elektryczna rewolucja nabierze rozpędu?

22.05.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Nowy rozdział z libańskim inwestorem
  • HiPhi – elektryczny eksperyment, który zachwycał i szokował
  • Kłopoty i upadek – dlaczego HiPhi zniknęło z rynku?
  • EV Electra – nadzieja czy zagadka?
  • Co dalej? Możliwe scenariusze dla HiPhi
  • Co myślisz?

HiPhi – marka, która miała być symbolem przyszłości motoryzacji, znowu trafia na nagłówki. Jeszcze niedawno wydawało się, że ta chińska firma, założona przez Human Horizons, już nigdy nie wróci na rynek. Wszystko przez poważne kłopoty finansowe, które zakończyły się zamrożeniem działalności na ponad rok. Teraz jednak HiPhi dostało drugą szansę – i to z zupełnie nieoczekiwanej strony.

Nowy rozdział z libańskim inwestorem

Sytuacja zmieniła się diametralnie po tym, jak większościowy pakiet udziałów w HiPhi przejęła libańska firma EV Electra. Inwestor nie jest anonimowy, bo firma została założona w 2017 roku przez Jihada Mohammada i już od dawna twierdzi, że jest „pierwszym producentem samochodów elektrycznych w Libanie i świecie arabskim”. EV Electra zainwestowała w HiPhi 100 milionów dolarów i od razu zaczęła działać – produkcja pojazdów ma zostać wznowiona w chińskiej fabryce w Yancheng, w prowincji Jiangsu.

Co ciekawe, EV Electra oficjalnie przejęła 69,8% udziałów w HiPhi, podczas gdy Human Horizons zachowało niecałe 31%. Jihad Mohammad jest teraz formalnym przedstawicielem prawnym HiPhi. Na stronie internetowej libańskiego inwestora pojawiły się już wszystkie trzy modele HiPhi, a zakład w Chinach rozpoczął już ocenę środowiskową, która jest konieczna do wznowienia produkcji.

HiPhi – elektryczny eksperyment, który zachwycał i szokował

Przypomnijmy, czym była (i ma być) marka HiPhi. To właśnie ona wprowadziła na rynek odważne, niemal futurystyczne konstrukcje – jak HiPhi Z GT z automatycznymi „samobójczymi” drzwiami i ruchomym ekranem dotykowym. Obok flagowego Z pojawiły się jeszcze modele X (Super SUV) i Y (LuxTech SUV). HiPhi było nawet gotowe wprowadzić na rynek europejski model A – ultralekki hipersamochód z włókna węglowego.

Inne w podobnym temacie

volkswagen chiny

Niemiecka inżynieria kapituluje przed chińskim tempem? Volkswagen otwiera kluczowe centrum w Hefei

30/11/2025
gac produkcja baterii solid-state

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

26/11/2025
saic solid-state battery

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

23/11/2025
miasto nocą

Zapomnij o złocie i kryptowalutach. Nową walutą światową staje się kilowatogodzina, a Chiny właśnie przejęły mennicę

22/11/2025
REKLAMA

Jednak najbardziej zaskakujące okazały się testy drogowe. HiPhi Z udowodnił, że nie jest tylko designerskim gadżetem. W zimowym teście zasięgu ten model osiągnął najlepszy wynik pod względem rzeczywistego dystansu na jednym ładowaniu i najniższy spadek zasięgu w stosunku do deklaracji producenta.

hiphi z gt

Kłopoty i upadek – dlaczego HiPhi zniknęło z rynku?

Mimo sukcesów technologicznych, HiPhi nie wytrzymało finansowo. Początek 2024 roku przyniósł fatalną wiadomość – firma ogłosiła półroczne zawieszenie działalności, szukając desperacko kapitału. Próby znalezienia inwestora zakończyły się fiaskiem, a większość pracowników została zwolniona. Wyglądało to na koniec pewnej epoki.

Teraz, po ponad roku, pojawiło się światełko w tunelu. Powrót jest jednak okupiony cięciami – dawni pracownicy, którzy nie podpisali dobrowolnej rezygnacji, mają wrócić do pracy, ale za niższe pensje (o ok. 20%). Czy to wystarczy, by odbudować zespół, który przez lata tworzył najbardziej odważne projekty na rynku?

EV Electra – nadzieja czy zagadka?

Nowy właściciel budzi wiele emocji i pytań. EV Electra prezentuje się jako międzynarodowa marka, ale jej oficjalna strona internetowa wprowadza w zakłopotanie. Z jednej strony chwali się obecnością w Kanadzie, Włoszech, Niemczech, Turcji i Chinach. Z drugiej – lista lokalizacji ogranicza się do Montrealu, Libanu i Szwecji. To nie koniec niejasności – w 2023 roku szwedzkie media zarzucały firmie, że na swojej stronie umieszczała zdjęcia samochodów innych producentów, podszywając się pod nich (m.in. Skywell ET5 czy K-1 Attack Rise).

Obecnie EV Electra oferuje cztery zupełnie różne modele samochodów, które mają być produkowane we Włoszech z myślą o rynku libańskim. Całość wygląda na mieszankę ambicji i chaosu. Dlatego nie brakuje sceptycznych głosów: czy nowy inwestor faktycznie jest w stanie zapewnić HiPhi stabilność i rozwój?

Co dalej? Możliwe scenariusze dla HiPhi

Najważniejsze pytanie brzmi: czy HiPhi przetrwa drugą szansę? Nowy zastrzyk gotówki może na krótko przywrócić produkcję, ale wyzwania są ogromne. Konkurencja na rynku samochodów elektrycznych – szczególnie w Chinach – jest ogromna. Do tego dochodzą kwestie zaufania do nowego właściciela, który jak na razie nie przekonuje transparentnością.

REKLAMA

Jeśli uda się utrzymać roczną produkcję na poziomie 150 tysięcy samochodów, HiPhi może wrócić do gry, szczególnie w segmencie najbardziej wymagających klientów. Ale do tego potrzebne będą nie tylko pieniądze, lecz także powrót kluczowych inżynierów, wiarygodność i nowe pomysły. Zaufanie rynku można stracić tylko raz – i właśnie HiPhi stoi przed tą próbą.

Niewykluczone jednak, że jeśli EV Electra potraktuje HiPhi jedynie jako prestiżowy dodatek do swojej działalności, marka znów wpadnie w tarapaty. Historia pokazuje, że sama innowacja nie wystarczy, jeśli za nią nie idzie rzetelne zarządzanie i konsekwentna strategia.

Co myślisz?

Co sądzicie o tym zwrocie akcji? Czy nowy inwestor to faktycznie wybawienie dla HiPhi, czy raczej kolejna „przygoda”, która skończy się równie szybko, jak się zaczęła? Może macie swoje doświadczenia z tą marką lub opinię na temat zagranicznych inwestycji w chińskie startupy? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach – wasz głos jest dla nas bardzo ważny!

Tagi: ChinyEV ElectraHiPhiHiPhi Z GT
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

volkswagen chiny
Aktualności

Niemiecka inżynieria kapituluje przed chińskim tempem? Volkswagen otwiera kluczowe centrum w Hefei

2025-11-30
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Chińczycy zawstydzili europejską infrastrukturę. Xpeng ładuje się tak szybko, że brakuje dla niego ładowarek

2025-11-27
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.