• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Koniec z pomyłkami na autostradzie. Polestar 4 i Google wprowadzają nawigację, która naprawdę widzi drogę

05.11.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Nawigacja, która patrzy oczami kierowcy
  • Koniec zmor kierowców
  • Czy to początek końca Apple CarPlay?
  • Obietnica, która wciąż czeka na realizację

Mamy z tym do czynienia od lat. Producenci samochodów stali się mistrzami w obiecywaniu funkcji, za które płacimy przy zakupie, a które mamy dostać „kiedyś”. Tygodnie lub miesiące później pojawia się aktualizacja OTA (over-the-air), która w teorii ma uruchomić nową funkcję. W praktyce jednak jej działanie jest często powolne, pełne błędów i dalekie od ideału.

To niestety stało się normą w branży. Koncerny motoryzacyjne, będące gigantami w produkcji sprzętu, okazały się fatalne w tworzeniu oprogramowania.

Jednak nadchodzący Polestar 4 może wreszcie przerwać tę frustrującą passę. Kluczem ma być nie sam samochód, ale jego mózg – czyli system Android Automotive OS, wspierany bezpośrednio przez giganta oprogramowania, firmę Google.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Ten elektryczny crossover o nadwoziu coupe ma być pierwszym pojazdem na świecie, który zaoferuje zupełnie nową funkcję Map Google o nazwie Live Lane Guidance (Aktywne prowadzenie po pasie ruchu). To coś, co może fundamentalnie zmienić sposób, w jaki korzystamy z nawigacji.

REKLAMA

Nawigacja, która patrzy oczami kierowcy

Na czym polega rewolucja? Do tej pory Mapy Google opierały się na dwóch filarach: widoku z góry (GPS) oraz łączności z internetem (dane o ruchu i dokładność lokalizacji). Nowy system dodaje trzeci, kluczowy element: fuzję danych GPS z obrazem z kamery i analizą AI.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Polestar, funkcja wykorzystuje sztuczną inteligencję wbudowaną w pojazd do analizowania obrazu z jednej z przednich kamer. System w czasie rzeczywistym „czyta” drogę – analizuje oznakowanie poziome (linie) oraz znaki pionowe.

Dzięki temu samochód nie tylko „myśli”, że wie, gdzie jest (na podstawie sygnału z satelity), ale on faktycznie widzi, na którym pasie się znajduje.

Wszystko to ma być prezentowane na 10,2-calowym wyświetlaczu kierowcy, czyli bezpośrednio przed oczami. System wygeneruje wizualizację na żywo, pomagając utrzymać się na właściwym pasie, gdy układ drogowy staje się skomplikowany. Jeśli kierowca zacznie zjeżdżać z trasy wyznaczonej przez nawigację (np. na pas prowadzący do złego zjazdu), system wyśle ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne.

polestar 4 google live lane guidance

Koniec zmor kierowców

Choć może się to wydawać niewielkim dodatkiem, w rzeczywistości rozwiązuje dwa najbardziej irytujące problemy współczesnych nawigacji.

Pierwszym jest utrata dokładności GPS w trudnych warunkach. Każdy, kto jeździł po centrum wielkiego miasta, jak choćby Manhattan, zna ten ból. Wysokie budynki skutecznie blokują sygnał z satelitów, a GPS zaczyna „skakać” po mapie. System Live Lane Guidance jest na to odporny. Nawet jeśli sygnał GPS osłabnie, kamera nadal widzi linie na jezdni i wie, gdzie znajduje się pojazd.

Drugi, jeszcze częstszy problem, to skomplikowane, wielopoziomowe węzły drogowe. To klasyczna sytuacja, gdy nawigacja każe nam skręcić, ale nie jest w stanie określić, czy jesteśmy na wiadukcie, czy na drodze serwisowej biegnącej tuż pod nim. Dla systemu GPS oba te miejsca to ten sam punkt na mapie.

Dzięki połączeniu wizji z kamery, AI i danych GPS, Polestar 4 ma być pierwszym autem, które precyzyjnie rozpozna tak złożone warunki drogowe. Koniec ze stresem na rozjazdach, gdzie obok siebie biegnie kilkanaście pasów, a my mamy sekundy na podjęcie decyzji.

Czy to początek końca Apple CarPlay?

Tu dochodzimy do analizy tego, co ten ruch oznacza dla rynku. Od lat kierowcy wybierają Apple CarPlay (lub Android Auto), ignorując fabryczne systemy nawigacji. Dzieje się tak, ponieważ systemy producentów aut były powolne, nieintuicyjne i miały nieaktualne mapy. CarPlay był prostszy i po prostu działał lepiej.

Teraz Google, poprzez system Android Automotive (który jest systemem operacyjnym auta, a nie tylko nakładką jak Android Auto), wyprowadza kontratak.

Integracja na tak głębokim poziomie to coś, czego Apple CarPlay nie jest w stanie zaoferować. CarPlay nie ma dostępu do przedniej kamery pojazdu i nie może analizować drogi za pomocą pokładowej AI w ten sam sposób. Google tworzy funkcję, która jest realnie lepsza i głębiej zintegrowana z pojazdem niż to, co oferuje telefon.

Sid Odedra, szef działu UI/UX w Polestar, twierdzi, że celem jest „zmniejszenie stresu kierowcy i poprawa bezpieczeństwa poprzez wyeliminowanie obaw o przegapione zjazdy”. Jeśli system zadziała tak, jak jest reklamowany, może to być pierwszy raz od lat, gdy kierowcy dobrowolnie zrezygnują z podłączania telefonu na rzecz nawigacji fabrycznej.

polestar 4 google live lane guidance

Obietnica, która wciąż czeka na realizację

Musimy jednak ostudzić nieco entuzjazm. Jest jeden istotny haczyk. Dziennikarz, który miał okazję jeździć Polestarem 4 w Austin, przyznał, że funkcja ta nie była jeszcze aktywna w testowanych samochodach.

Na razie jest to więc wciąż tylko „obietnica”. Polestar zapowiada, że funkcja zostanie wprowadzona „w ciągu najbliższych kilku miesięcy” za pośrednictwem… tak, zgadliście, aktualizacji OTA.

Początkowo funkcja będzie dostępna tylko na wybranych autostradach w USA i Szwecji. Dopiero później ma trafić na inne rynki i, być może, do innych modeli.

REKLAMA

Mamy więc do czynienia z paradoksem. Google i Polestar chcą rozwiązać problem wadliwych aktualizacji OTA, dostarczając kluczową funkcję właśnie poprzez aktualizację OTA. Czy gigant oprogramowania poradzi sobie z tym lepiej niż producenci samochodów? Przekonamy się niebawem. Jeśli tak, może to być prawdziwy przełom.

Jesteśmy ciekawi, co o tym sądzicie. Czy taka inteligentna, zintegrowana z autem nawigacja przekonałaby Was do porzucenia Apple CarPlay lub Android Auto? A może wolicie sprawdzone rozwiązania z telefonu? Dajcie znać w komentarzach.

Tagi: aktualizacjaAndroid Automotive OSgooglegoogle mapsnawigacjaPolestarpolestar 4
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

nowe wizualizacje tesla
Aktualności

Karetka, tramwaj, a nawet deskorolka. Tesla uczy samochód widzieć świat na nowo

2025-10-14
tesla model 3 updated 10.2025
Aktualności

Tesla cichcem wprowadza rewolucję. Nowy Model 3 zyskuje funkcje, o które błagali kierowcy i zasięg, który zawstydza rywali

2025-10-03
polestar 3 2026
Aktualności

Polestar 3 na nowo. Większa moc, szybsze ładowanie i mniejsze baterie. Jak to możliwe?

2025-10-01
REKLAMA

Popularne wpisy

tesla suc rumia otwarty dla wszystkich
Aktualności

Tesla właśnie to zrobiła. Superchargery w polsce już nie tylko dla Tesli. Znamy ceny na pierwszej stacji

2025-11-12
denza z9 gt
Aktualności

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

2025-11-12
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
stelato s9
Aktualności

Tego nie da się zatrzymać. Huawei i BAIC ładują w Stelato S9 cztery lidary i cenę, która zawstydzi Europę

2025-11-09
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.