• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Szanghaj uruchamia pilotażowy program V2G – elektryczne pojazdy będą wspierać sieć energetyczną

06.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Chiny rozpoczynają ambitny projekt dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych. Szanghaj jako pierwsze miasto w kraju uruchomił testowy program Vehicle to Grid (V2G), który ma wykorzystać akumulatory samochodów do stabilizacji sieci energetycznej w godzinach szczytu.

Pierwsze testy już się rozpoczęły

Po opublikowaniu przez chiński rząd wytycznych dotyczących poprawy interakcji samochodów elektrycznych i hybryd plug-in z siecią energetyczną na początku 2024 roku, Szanghaj zainicjował pierwszy w kraju kompleksowy test technologii V2G. Program rozpoczął się 31 marca i potrwa do końca kwietnia.

W teście bierze udział 19 pojazdów od 10 producentów oraz 13 stacji ładowania z funkcją V2G od 9 różnych producentów. Projekt obejmuje samochody elektryczne, autobusy oraz ciężarówki, co pokazuje szerokie spektrum zastosowań technologii dwukierunkowego przepływu energii.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Szanghaj liderem energetycznej rewolucji

„Jako jedno z miast pilotażowych dla wielkoskalowej aplikacji vehicle-to-grid, Szanghaj zbudował inteligentną sieć ładowania o mocy 300 000 kilowatów, wraz z mocą rozładowania V2G wynoszącą 20 000 kilowatów” – powiedział Shen Bing, zastępca głównego inżyniera instytutu badań energetycznych State Grid Shanghai.

Szanghaj przeprowadzi cztery z łącznie 30 pilotażowych projektów V2G zaplanowanych w Chinach. Pozostałe osiem miast uczestniczących w programie to Changzhou, Hefei, Huaibei, Guangzhou, Shenzhen, Haikou, Chongqing i Kunming.

REKLAMA

Ambitne plany na przyszłość

Władze Szanghaju są tak przekonane o zaletach technologii V2G, że jeszcze przed rozpoczęciem projektu opracowały plan zakładający instalację od 30 000 do 50 000 stacji ładowania z funkcją V2G do 2030 roku. To pokazuje, jak poważnie traktowana jest ta technologia w kontekście przyszłości energetycznej miasta.

Większość z 30 pilotażowych projektów będzie wykorzystywać technologię V2G, w której samochody elektryczne mogą służyć jako magazyny energii i oddawać zgromadzoną energię z powrotem do sieci. Dodatkowo, harmonogramy ładowania pojazdów mogą być dostosowywane tak, aby unikać godzin szczytu.

Odpowiedź na obawy związane z rozwojem elektromobilności

Program ma dwa główne cele. Pierwszy to wykorzystanie baterii rosnącej floty pojazdów elektrycznych do zabezpieczenia dostaw energii w godzinach szczytowego zapotrzebowania. Drugi cel to przeciwstawienie się obawom, że rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych może przeciążyć sieć energetyczną ze względu na dużą liczbę procesów ładowania.

REKLAMA

Za wdrożenie projektów pilotażowych odpowiadają operatorzy sieci energetycznych, natomiast władze prowincji są odpowiedzialne za rozbudowę infrastruktury ładowania. Eksperci branżowi zwracają jednak uwagę, że przed wdrożeniem koncepcji V2G na dużą skalę należy jeszcze pokonać wyzwania związane z opracowaniem rentownych modeli biznesowych i udoskonaleniem technologii akumulatorów.

Przyszłość technologii V2G

Koncepcja wykorzystania pojazdów elektrycznych jako mobilnych magazynów energii nie jest nowa – datuje się nawet na lata 90. XX wieku, a pierwsze eksperymentalne weryfikacje rozpoczęto już w 2001 roku. Przez lata kraje takie jak te w Europie, USA i Chiny aktywnie promowały jej rozwój, a niektórzy producenci samochodów już produkują pojazdy zdolne do dwukierunkowego ładowania.

Chiny, jako światowy lider w rocznej sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV) i wielkości floty elektrycznej, mają wyjątkową pozycję do testowania i wdrażania takich rozwiązań na dużą skalę. Program w Szanghaju może posłużyć jako model dla podobnych inicjatyw na całym świecie.

Korzyści dla kierowców i sieci

Technologia V2G oferuje korzyści zarówno dla kierowców, jak i operatorów sieci:

  • Dla kierowców: możliwość sprzedaży nadmiaru energii z powrotem do sieci, potencjalne korzyści finansowe, optymalizacja kosztów energii
  • Dla sieci: stabilizacja obciążenia, lepsze zarządzanie szczytami zapotrzebowania, integracja odnawialnych źródeł energii, zwiększona elastyczność

Pojazdy mogą ładować się w okresach niskiego zużycia energii elektrycznej i rozładowywać w godzinach szczytu, pomagając w wyrównaniu obciążenia sieci i zapewniając nagrody finansowe dla właścicieli pojazdów.

Polska perspektywa

Rozwiązania V2G mogłyby znaleźć zastosowanie również w Polsce, gdzie sieć energetyczna stoi przed wyzwaniami związanymi z transformacją energetyczną i rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych. Wykorzystanie akumulatorów samochodów elektrycznych jako rozproszonych magazynów energii mogłoby pomóc w stabilizacji sieci i integracji odnawialnych źródeł energii.

Jednak przed wdrożeniem takich rozwiązań konieczne byłoby dostosowanie infrastruktury, regulacji prawnych oraz modeli biznesowych, które zachęcałyby właścicieli pojazdów elektrycznych do uczestnictwa w takich programach.

Wyzwania na drodze do powszechnego wdrożenia

Mimo obiecujących perspektyw, przed technologią V2G stoi jeszcze wiele wyzwań:

  • Opracowanie rentownych modeli biznesowych zachęcających kierowców do uczestnictwa
  • Udoskonalenie technologii akumulatorów, aby wytrzymywały częstsze cykle ładowania i rozładowania
  • Standaryzacja protokołów komunikacji między pojazdami a siecią
  • Kwestie regulacyjne i prawne związane z handlem energią

Chińskie doświadczenia z pilotażowych programów mogą dostarczyć cennych wniosków dla reszty świata w rozwiązywaniu tych wyzwań.

Co sądzicie o tego typu rozwiązaniach? Czy bylibyście skłonni udostępniać energię z baterii swojego elektryka, gdyby wiązało się to z korzyściami finansowymi? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: reuters
Tagi: chinyszanghajv2gvehicle to grid
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

onvo l60
Aktualności

Onvo rośnie w siłę mimo cięć kadrowych. Wzrost dostaw w maju aż od 40%

2025-06-04
xiaomi vs huawei
Aktualności

Xiaomi kontra Huawei: elektryczna wojna przenosi się z telefonów na samochody!

2025-06-03
catl baterie
Aktualności

Chińskie baterie tańsze i lepsze – Europa i USA zostają w tyle?

2025-06-02

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
lucid gravity lucid air
Aktualności

Polski debiut Lucid: amerykańska konkurencja dla Tesli już dostępna!

2025-06-04
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.