• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Wielki Test Zimowy 2025: Tesla na kolanach, Xiaomi atakuje, a Xpeng króluje w mrozie

28.12.2025
w Testy, Samochody elektryczne
Czas czytania: 13 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Zasięg: Kto dojedzie do celu, a kto stanie w polu?
    • Tabela 1: Realny zasięg zimowy i procentowa skuteczność
  • Zużycie energii: Fizyki nie da się oszukać
    • Tabela 2: Zużycie energii w warunkach zimowych
  • Ładowanie: 800V robi różnicę
    • Tabela 3: Czas szybkiego ładowania 30-80% w mrozie
  • Xiaomi vs Tesla: Zmiana warty?
  • Co z tymi normami? Podsumowanie wyników

Zima w Mongolii Wewnętrznej nie bierze jeńców. Chiński serwis Autohome przeprowadził tam właśnie największy w historii test pojazdów elektrycznych. Skala przedsięwzięcia była tak ogromna, że zapewniła organizatorom wpis do Księgi Rekordów Guinnessa. Na śnieg i lód wyjechało jednocześnie aż 67 samochodów. Warunki w Yakeshi były ekstremalne – słupki rtęci pokazywały od -10 do nawet -25 stopni Celsjusza.

To nie była marketingowa ustawka. Sprawdzono wszystko, co zimą spędza sen z powiek kierowcom elektryków: realny zasięg, mordercze dla baterii szybkie ładowanie oraz zużycie energii przy włączonym ogrzewaniu. Mamy kompletne dane. Dla niektórych marek, uważanych dotąd za liderów, są one bolesne.

Zasięg: Kto dojedzie do celu, a kto stanie w polu?

Najważniejszym punktem programu był test zasięgu. To tutaj doszło do największych przetasowań w rynkowej hierarchii. Procedura była prosta: naładować auta do pełna, ustawić ogrzewanie na komfortowe warunki i jechać do rozładowania w siarczystym mrozie.

Wyniki pokazują, że chińscy inżynierowie odrobili lekcje z zarządzania termicznego. Liderem okazał się Xpeng P7 w wersji AWD. Samochód ten zawstydził konkurencję, utrzymując prawie 54 procent swojego deklarowanego zasięgu katalogowego. Biorąc pod uwagę chińską, optymistyczną normę CLTC i trzaskający mróz, jest to wynik wybitny. Na drugim miejscu pod względem efektywności procentowej uplasował się luksusowy sedan Yangwang U7 (marka należąca do BYD), który przejechał fizycznie najdłuższy dystans ze wszystkich – aż 372,9 km.

Inne w podobnym temacie

tesla fsd 12.5

Tesla wozi pasażerów na autopilocie. Niemiecka wieś stała się europejskim pionierem FSD

28/12/2025
fabryka samochodów xiaomi

Sprzedają miliony aut, ale zarabiają grosze. Chiński kolos na glinianych nogach?

27/12/2025
normy baterii cctv

Chiny wprowadzają bezwzględny zakaz pożarów baterii w autach elektrycznych. Nowe normy GB 38031-2025

27/12/2025
Kiedy prąd znika, Tesla staje się pułapką. Bloomberg wiąże awarie klamek z serią tragicznych wypadków

Kiedy prąd znika, Tesla staje się pułapką. Bloomberg wiąże awarie klamek z serią tragicznych wypadków

27/12/2025

Największym przegranym testu jest jednak Tesla Model Y. Globalny bestseller w wersji AWD zajął odległe, 31. miejsce w tabeli, utrzymując zaledwie 35,2 procent deklarowanego zasięgu. Jeszcze gorzej wypadła wersja Long Range. Oznacza to, że zimą kierowca tego auta musi planować postoje znacznie częściej, niż sugeruje producent. Co ciekawe, honoru marki bronił Model 3, który wylądował na wysokim, czwartym miejscu (48 procent retencji).

Tabela 1: Realny zasięg zimowy i procentowa skuteczność

RankingModelZasięg zimowy [km]Utrzymanie zasięgu [%]
1Xpeng P7366.753.9%
2Yangwang U7372.951.8%
3Zeekr 001362.149.6%
4Tesla Model 3361.848.0%
5Nissan N7296.347.4%
6BYD Seal 06248.745.6%
7Xpeng Mona M0327045.0%
8Fang Cheng Bao 3224.744.9%
9Aito M728244.4%
10BYD Han L263.943.9%
11BYD Seagull177.243.8%
12Geely Galaxy E5260.942.8%
13MG4225.842.6%
14Xiaomi YU731942.5%
15BYD Sealion 06253.141.8%
16Geely Xingyuan168.241.0%
17Aito M8254.140.7%
18Nio ES8257.940.6%
19iCar V23201.940.3%
20Onvo L9022140.2%
21Toyota bZ3X243.840.0%
22Leapmotor B01260.240.0%
23Deepal S05242.539.1%
24Wuling Bingo S166.438.7%
25Mercedes-Benz G Class PHEV21637.8%
26Arcfox T1160.837.8%
27Mercedes-Benz CLA EV32037.0%
28Li Auto i623836.1%
29Tesla Model Y L270.936.1%
30Changan Nevo A06223.335.4%
31Tesla Model Y242.835.2%
32Li Auto i8250.334.8%

Szczególną uwagę przykuwa Li Auto i8. Auto stworzone przez firmę założoną przez twórcę serwisu Autohome (Li Xianga) zajęło ostatnie miejsce w tabeli, osiągając zaledwie 34,8% deklarowanego zasięgu. To pokazuje, że nawet „domowe” marki nie mogły liczyć na taryfę ulgową.

autohome winter test 2025
autohome winter test 2025
autohome winter test 2025

Zużycie energii: Fizyki nie da się oszukać

Kolejnym mitem, który upadł w Yakeshi, jest „paliwożerność” wszystkich elektryków zimą. Owszem, zużycie rośnie drastycznie, bo ogrzewanie kabiny przy -20 stopniach to ogromny wydatek energetyczny. Jednak lekkie konstrukcje wciąż potrafią być oszczędne.

Wygrały małe auta miejskie. BYD Seagull zużywał zaledwie 23,5 kWh na 100 km. To świetny wynik w tak ekstremalnych warunkach. Tuż za nim uplasował się Geely Xingyuan z identycznym rezultatem.

W tej kategorii Tesla Model 3 ponownie pokazała klasę, zajmując 5. miejsce w ogólnym zestawieniu (24,9 kWh/100 km). Potwierdza to, że sedan Tesli ma wybitną aerodynamikę i efektywny napęd. Niestety, jego wyższy brat – Model Y – zużywał już o 10 kWh więcej na każde 100 kilometrów (34,9 kWh/100 km), co zepchnęło go do drugiej połowy stawki.

Na samym dnie tabeli znalazły się wielkie, kanciaste SUV-y. Mercedes Klasy G w wersji plug-in hybrid zużywał astronomiczne 51,9 kWh/100 km. To wynik, który stawia pod znakiem zapytania sensowność elektryfikacji takich brył, jeśli mają one służyć w zimnym klimacie.

Tabela 2: Zużycie energii w warunkach zimowych

RankingModelZużycie [kWh/100km]
1BYD Seagull23.5
2Geely Xingyuan23.5
3BYD Seal 0624.6
4Wuling Bingo S24.9
5Tesla Model 324.9
6Xpeng Mona M0325.4
7MG425.5
8Nissan N726.4
9Xpeng P726.9
10Leapmotor B0126.9
11Changan Nevo A0627.9
12Zeekr 00128.1
13Geely Galaxy E528.6
14Mercedes-Benz CLA EV30.4
15Toyota bZ3X30.4
16Deepal S0530.4
17Arcfox T131
18BYD Han L32.2
19Fang Cheng Bao 333.7
20Xiaomi YU733.7
21Tesla Model Y34.9
22BYD Sealion 0635.6
23Aito M735.7
24Tesla Model Y L36.1
25Onvo L9037
26Aito M838.9
27Li Auto i839.2
28Nio ES839.2
29Yangwang U740.2
30Li Auto i640.5
31iCar V2341.4
32Mercedes-Benz G Class PHEV51.9

Ładowanie: 800V robi różnicę

Zima to najgorszy wróg baterii litowo-jonowych. Chemia ogniw gęstnieje, rośnie opór wewnętrzny, a systemy termiczne muszą wykonać tytaniczną pracę, by podgrzać ogniwa do temperatury, w której bezpiecznie przyjmą duży prąd. Autohome zmierzyło czas potrzebny na uzupełnienie energii w typowym scenariuszu trasy: od 30 do 80 procent.

Różnice są szokujące. Najlepsze auta potrzebują na to kwadransa. Najsłabsze – ponad 40 minut. To różnica między szybką kawą a długim obiadem na stacji benzynowej.

Bezkonkurencyjny okazał się Avatr 06. Uzupełnienie energii zajęło mu zaledwie 15 minut. To pokazuje miażdżącą przewagę nowoczesnych, chińskich platform 800V nad starszymi konstrukcjami. Drugie i trzecie miejsce zajęły odpowiednio Changan Nevo A06 i Chery Fulwin A9L z czasem 16 minut.

Tesla Model Y, mimo zaawansowanej technologii i własnej sieci Superchargerów (choć w teście używano zapewne publicznych ładowarek zgodnych ze standardem GB/T), wypadła bardzo blado. Czas 35-36 minut plasuje ją w ogonie stawki, obok takich aut jak Buick L7 czy Mercedes Klasy G.

Ciekawie wygląda porównanie Xiaomi YU7. Samochód ten posiada ogromną baterię o pojemności 101,7 kWh. Mimo to, naładował się w 31 minut. Dla porównania, Tesla Model Y z baterią mniejszą o ponad 20 kWh (78,4 kWh) potrzebowała na to samo 35 minut. To dowód na to, jak wydajny system zarządzania termicznego (preconditioning) zastosował debiutujący na rynku gigant elektroniki.

Tabela 3: Czas szybkiego ładowania 30-80% w mrozie

RankingModelPojemność baterii [kWh]Czas [min]
1Avatr 0645.0615
2Changan Nevo A0663.1816
3Chery Fulwin A9L33.6816
4Arcfox T142.317
5Voyah Taishan6517
6Zeekr 9X7018
7Roewe M7 DMH19.720
8IM LS66620
9Leapmotor B0167.121
10Geely Galaxy E568.3921
11Geely Galaxy M941.4621
12IM LS96621
13Lynk & Co 90052.3822
14Nissan N77322
15Denza N8L46.922
16Geely Xingyuan40.1622
17BYD Han L83.223
18Li Auto L952.323
19Onvo L908524
20Toyota bZ3X67.9226
21Haval Raptor EV35.4326
22iCar V2380.1626
23Li Auto i687.326
24MG453.926
25Aito M710026
26XPeng P792.226
27Zeekr 00110327
28Aito M810027
29Xpeng Mona M0362.227
30Shangjie (Saic) H532.628
31Nio ES810228
32Wuling Bingo S41.929
33BYD SeaLion 0678.7229
34Li Auto i897.829
35Deepal S0568.8229
36Geely Galaxy A718.429
37Aito M95230
38BYD Qin L15.8731
39Xiaomi YU7101.731
40BYD Seal 0638.8834
41BYD Seagull38.8834
42Tesla Model Y78.435
43Tesla Model Y L8236
44Tesla Model 378.436
45Fang Cheng Bao 735.638
46Buick L740.241
47Yangwang U7135.542
48Mercedes-Benz G Class12243

Xiaomi vs Tesla: Zmiana warty?

Wszyscy patrzyli na ręce inżynierom Xiaomi. Ich nowy SUV, model YU7, stanął do bezpośredniej walki z Teslą Model Y. Chociaż w testach nie brał udziału sedan SU7 (a szkoda, bo pojedynek z Modelem 3 byłby pasjonujący), to starcie SUV-ów przyniosło jasny werdykt.

Debiutant wygrał to starcie na punkty. Xiaomi YU7 utrzymało 42,5 procent zasięgu (wobec 35,2% Tesli Y). Ładowało się też o 4 minuty krócej, mimo znacznie większej baterii (101,7 kWh vs 78,4 kWh). W kategorii zużycia energii Xiaomi również minimalnie wyprzedziło amerykańskiego rywala (33,7 vs 34,9 kWh/100 km).

To sygnał alarmowy dla Elona Muska. Chińska konkurencja nie tylko dogoniła Teslę w kwestiach software’owych, ale zaczyna ją wyprzedzać w inżynierii materiałowej i zarządzaniu energią w trudnych warunkach.

China's largest winter range testing [CN]

Co z tymi normami? Podsumowanie wyników

Analizując te tabelki, pamiętajcie o specyfice normy CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle). Jest ona znacznie bardziej optymistyczna niż stosowane w Europie WLTP, a już na pewno bardziej niż amerykańskie EPA.

Jeśli auto w tabeli traci 50% zasięgu CLTC, w naszych warunkach drogowych (gdzie startujemy z niższego pułapu WLTP) spadek ten może wynosić realnie około 30-35%. Jednak w przypadku aut z dołu tabeli, jak Tesla Model Y czy Li Auto i8, utrata ponad 60% zasięgu CLTC oznacza, że w polski mróz te samochody mogą stracić połowę swojego realnego zasięgu letniego. To fizyka, której nie da się oszukać aktualizacją oprogramowania OTA – tu potrzebne są lepsze pompy ciepła i izolacja ogniw.

Test Autohome to kopalnia wiedzy. Pokazuje, że chińscy producenci – Xpeng, Avatr, Zeekr czy BYD – bardzo szybko adaptują technologię do trudnych warunków klimatycznych. Tesla, choć wciąż świetna w Modelu 3, w przypadku Modelu Y zdaje się prosić o lifting technologiczny (projekt „Juniper”), który poprawi zarządzanie termiką w ekstremalnym zimnie.

Czy dla Was szybkość ładowania zimą (15 min vs 35 min) to argument decydujący przy wyborze auta, czy wolicie polegać na gęstej sieci ładowarek? Dajcie znać w komentarzach!

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: aitoavatrBYDchanganChinyDenzaFang Cheng BaoGeelyleapmotorli autoLynk & CoMercedesMGNioNissanONVOrekord guinnessaTeslaXiaomiXpengyangwangZeekrzima
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

tesla fsd 12.5
Aktualności

Tesla wozi pasażerów na autopilocie. Niemiecka wieś stała się europejskim pionierem FSD

2025-12-28
fabryka samochodów xiaomi
Aktualności

Sprzedają miliony aut, ale zarabiają grosze. Chiński kolos na glinianych nogach?

2025-12-27
normy baterii cctv
Aktualności

Chiny wprowadzają bezwzględny zakaz pożarów baterii w autach elektrycznych. Nowe normy GB 38031-2025

2025-12-27

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

byd ladowanie w domu airbnb
Aktualności

BYD robi „Airbnb dla prądu”. Twoja domowa ładowarka zarobi na siebie, gdy będziesz w pracy

2025-12-22
toyota urban cruiser ev
Aktualności

Toyota naprawia błędy bZ4X? Nowy Urban Cruiser ma wszystko, by stać się hitem

2025-12-21
elektryczny volkswagen golf gti koncept
Aktualności

Volkswagen kapituluje i zmienia zasady sprzedaży. To koniec eksperymentu, który miał naśladować Teslę

2025-12-23
Kiedy prąd znika, Tesla staje się pułapką. Bloomberg wiąże awarie klamek z serią tragicznych wypadków
Aktualności

Kiedy prąd znika, Tesla staje się pułapką. Bloomberg wiąże awarie klamek z serią tragicznych wypadków

2025-12-27
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.