• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Przełom w bateriach EV: Koniec ze strachem przed pożarami?

03.01.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 3 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Koreańscy naukowcy opracowali innowacyjną baterię litowo-metalową, która może stać się kluczowym rozwiązaniem w walce z pożarami pojazdów elektrycznych (EV). Dzięki nowemu elektrolitowi solidnemu, baterie te mają potencjał, by zapobiegać zapłonom i nawet same gasić pożary. Czy to rewolucja, na którą czeka rynek elektromobilności?

Problem pożarów EV – mit czy rzeczywistość?

Pożary w samochodach elektrycznych to temat, który często wywołuje sensację. Mimo że statystycznie są one rzadsze niż pożary w autach spalinowych, przypadki te budzą większe emocje, zwłaszcza ze względu na długi czas gaszenia spowodowany tzw. ucieczką termiczną. Ucieczka termiczna to zjawisko, w którym reakcje chemiczne w baterii prowadzą do niekontrolowanego wzrostu temperatury, powodując intensywne i trudne do ugaszenia pożary.

W zeszłym roku seria incydentów z pożarami EV w Korei Południowej wzbudziła niepokój wśród użytkowników. Teraz, dzięki badaniom naukowców z Instytutu Nauki i Technologii w Daegu (DGIST), sytuacja może ulec diametralnej zmianie.

Jak działa nowa bateria?

Nowa bateria litowo-metalowa wykorzystuje „potrójną warstwę solidnego elektrolitu polimerowego”, która nie tylko zapobiega pożarom, ale także przyspiesza przepływ jonów w ogniwach, co przekłada się na szybszy transfer energii. Kluczowym elementem jest warstwa ognioodporna, która w przypadku zagrożenia może sama wygasić ogień w baterii.

REKLAMA

Co więcej, po 1 000 cyklach ładowania i rozładowywania, bateria zachowuje aż 88% swojej pierwotnej pojemności. To znaczący postęp w porównaniu z tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi, które z czasem tracą swoją efektywność.

– Te badania mogą mieć ogromne znaczenie dla komercjalizacji baterii litowo-metalowych z solidnym elektrolitem – powiedział dr Kim Jae-hyun, główny badacz projektu.

Zastosowania nowej technologii

Nowa bateria ma szerokie możliwości zastosowania. Może znaleźć się w pojazdach elektrycznych, urządzeniach przenośnych, takich jak smartfony i wearables, a także w dużych systemach magazynowania energii. Jeśli technologia zostanie skomercjalizowana, może stać się przełomem dla wielu sektorów.

Konkurencja na rynku baterii

Nie tylko DGIST pracuje nad bezpieczniejszymi bateriami. LG Energy Solution, koreański gigant baterii, również rozwija technologie mające na celu zapobieganie ucieczce termicznej. Firma wprowadziła warstwę bezpieczeństwa w bateriach, która działa jak bezpiecznik, zapobiegając przegrzaniu.

REKLAMA

Czy pożary EV odejdą w przeszłość?

Pomimo zaawansowanych badań, technologia zapobiegająca pożarom EV wciąż jest na wczesnym etapie rozwoju. Nie ma jeszcze rozwiązania, które całkowicie wyeliminowałoby ryzyko pożarów. Jednak z rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych na całym świecie, takie technologie mogą być wdrożone szybciej, niż się spodziewamy.

Co dalej?

Postępy w badaniach nad bateriami są kluczowe dla dalszego rozwoju elektromobilności. Czy nowa technologia z Korei stanie się standardem w pojazdach przyszłości? A może inne firmy opracują jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania? Podziel się swoją opinią w komentarzach! Jakie są Twoje obawy związane z bezpieczeństwem EV, a może już uważasz je za bezpieczniejsze niż tradycyjne auta?

UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

silence accion stacja wymiany baterii francja
Aktualności

Wymiana baterii w 30 sekund zamiast tankowania? Hiszpanie wchodzą do Francji i mogą zmienić rynek

2025-10-16
zeekr 001 2026
Aktualności

Chińczycy znowu to zrobili. Zeekr 001 ładuje się szybciej niż tankujesz benzynę

2025-10-16
Leapmotor B10
Aktualności

Chiński SUV za 120 tysięcy złotych wjeżdża do Polski – Leapmotor B10

2025-10-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.