Spis treści
Chiński producent pojazdów elektrycznych Leapmotor przygotowuje się do wielkiego debiutu swojego najnowszego modelu. Elektryczny sedan Leapmotor B01 pojawi się oficjalnie na targach motoryzacyjnych w Szanghaju, które rozpoczną się 23 kwietnia. Firma już teraz udostępniła pierwsze oficjalne zdjęcia modelu, który ma przyciągnąć młodszych klientów i poszerzyć ofertę marki w segmencie przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych.
Specyfikacja techniczna i wymiary
Leapmotor B01 to kompaktowy sedan o wymiarach 4770 mm długości, 1880 mm szerokości i 1490 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2735 mm. Jest więc nieco mniejszy niż flagowy model C01, który mierzy 5050 mm długości. Nowy model występuje w trzech wersjach, a jego masa własna wynosi od 1625 do 1711 kg, w zależności od wariantu.
Pod względem napędu Leapmotor B01 będzie dostępny z dwoma opcjami silników elektrycznych:
- wariant o mocy 132 kW (produkcji CRRC Times Electric Drive Technology)
- wariant o mocy 160 kW (produkcji Jinhua Lingsheng Power Technology)
Wszystkie wersje osiągają prędkość maksymalną 160 km/h. Do zasilania służą baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) dostarczane przez renomowanych producentów: Gotion High-tech, CALB i Zenergy.



Zaawansowane technologie
Leapmotor B01 bazuje na najnowszej architekturze technologicznej LEAP 3.5 i oferuje opcjonalny system LiDAR montowany na dachu, współpracujący z chipem 8650. Ta kombinacja zapewnia zaawansowane możliwości jazdy autonomicznej, w tym asystenta nawigacji na autostradach i w ruchu miejskim.
Model wyróżnia się charakterystycznym dla marki stylem z zamkniętym przednim pasem, ciągłym pasem świetlnym i dzielonymi reflektorami. Z tyłu zastosowano przelotowe światła z segmentowanymi elementami, które tworzą efektowny wzór po zaświeceniu. Opcjonalnie samochód może być wyposażony w panoramiczny szklany dach, co dodatkowo podnosi atrakcyjność wizualną pojazdu.


Strategia rynkowa
Leapmotor B01 będzie drugim modelem w serii B Leapmotor, po SUV-ie B10, który właśnie wszedł do sprzedaży 10 kwietnia. Seria B wydaje się być pozycjonowana w niższym segmencie cenowym niż seria C, która obejmuje sedana C01 oraz SUV-y C10, C11 i C16.
Kierownictwo Leapmotor wyraziło pewność, że miesięczna sprzedaż modeli z serii B przekroczy 40 000 sztuk. Ambicje marki są wysokie – firma celuje w sprzedaż 500 000-600 000 pojazdów w 2025 roku, jak zapowiedział założyciel, prezes i dyrektor generalny Zhu Jiangming.
Marzec 2025 był dla Leapmotor bardzo udany – dostarczono 37 095 pojazdów, co oznacza wzrost o 154,65% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym i o 46,70% więcej niż w lutym.
Globalne aspiracje
Warto odnotować, że Leapmotor stał się trzecim chińskim startupem NEV (New Energy Vehicle), który osiągnął rentowność na dużą skalę, po Li Auto i Aito. Firma rozpoczęła już sprzedaż dwóch modeli elektrycznych poprzez salony Stellantis w Wielkiej Brytanii w ramach wspólnego przedsięwzięcia. Obecnie dostępne są C10 i kompaktowy samochód elektryczny T03, a w dalszej części roku planowane jest wprowadzenie SUV-a B10.


Perspektywy rynkowe
Oczekuje się, że Leapmotor B01 trafi do sprzedaży w Chinach w lipcu tego roku, z szacowanym przedziałem cenowym 100 000-150 000 juanów (około 13 650-20 450 USD). Ta konkurencyjna cena może pomóc Leapmotor w realizacji ambitnych celów sprzedażowych i wzmocnić pozycję firmy na dynamicznie rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych.
Niedawne włączenie modelu Leapmotor B01 do katalogu chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) oznacza, że pojazd przeszedł ostatni ważny proces regulacyjny niezbędny do dopuszczenia do sprzedaży w Chinach. Obecność Leapmotor na targach w Szanghaju będzie kluczowym momentem dla firmy – stoisko znajduje się w hali 6.2H (oznaczenie 6B11), a krótka konferencja prasowa odbędzie się 23 kwietnia w godzinach 10:00-10:20 czasu pekińskiego.
Jak myślicie, czy chiński Leapmotor ze swoim modelem B01 ma szansę konkurować z europejskimi producentami na naszym rynku? Podzielcie się waszymi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji