• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chiński ekspert ostrzega: Nio, Xpeng i Li Auto nie przetrwają samodzielnie do 2028 roku

15.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Konsolidacja albo śmierć
  • Kto obecnie radzi sobie najlepiej?
  • Rynek zdominowany przez gigantów
  • Brutalna matematyka chińskiego rynku EV
  • Fenomen Xiaomi i pozycja Tesli
  • Perspektywy na przyszłość

Chiński rynek pojazdów elektrycznych znalazł się w punkcie zwrotnym. Według najnowszych analiz trójka największych chińskich startupów EV – Nio, Xpeng i Li Auto – nie ma szans na samodzielne przetrwanie w ciągu najbliższych trzech lat. Tak przynajmniej twierdzi profesor Zhu Xican z Wydziału Inżynierii Motoryzacyjnej Uniwersytetu Tongji, który podzielił się swoimi prognozami podczas panelu „Auto Market Hot Topics+” organizowanego przez Tencent News.

Konsolidacja albo śmierć

Profesor Zhu jest w swojej opinii niezwykle stanowczy. „Jeśli żadna z tych trzech firm nie zbankrutuje, prawdopodobieństwo ich samodzielnego istnienia wynosi zero. Muszą jak najszybciej przeprowadzić fuzje, restrukturyzację i zacząć współpracować” – przekonuje ekspert. Według niego, kluczowym czynnikiem przetrwania jest osiągnięcie skali produkcji przekraczającej 2 miliony pojazdów rocznie. Firmy, które nie spełnią tego warunku, będą miały zbyt wysokie koszty badań i rozwoju w stosunku do przychodów.

„Jeśli inwestycje w badania i rozwój będą zbyt małe, postęp technologiczny zatrzyma się. Z drugiej strony, przy tak wysokich nakładach na R&D i tak małej produkcji, przedsiębiorstwo nie przetrwa finansowo” – wyjaśnia Zhu.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Professor Zhu Xichan on China EV startups and Tencent News livestream

Kto obecnie radzi sobie najlepiej?

Spośród trzech największych chińskich startupów EV, analityk wskazuje Li Auto jako obecnego lidera. Firma ta zdołała uniknąć poważnych błędów strategicznych. Z kolei Xpeng początkowo koncentrował się nadmiernie na oprogramowaniu, zaniedbując stronę sprzętową pojazdów, co doprowadziło do problemów z produktami. Sytuacja wydaje się jednak poprawiać po dołączeniu Wang Fengying (byłej CEO Great Wall Motor) do zarządu Xpeng.

Największe zastrzeżenia ekspert ma wobec Nio, którego założyciel William Li zbyt mocno skupia się na budowaniu „atmosfery” wokół marki, zamiast na konkretnych inwestycjach w badania i rozwój.

REKLAMA

Rynek zdominowany przez gigantów

Li Yanwei, członek Komitetu Ekspertów Chińskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych, również uczestniczący w panelu, zwrócił uwagę na dominującą pozycję BYD. „Nie sądzę, aby wiele firm miało szansę przetrwać, ponieważ ostatecznie to BYD jest słoniem w pokoju. Nie widzę większego sensu istnienia mniejszych przedsiębiorstw” – stwierdził Li.

Według Li, jeśli Li Auto zdoła powtórzyć swoje sukcesy z rynku pojazdów hybrydowych typu range extender (EREV) w segmencie czysto elektrycznym, firma będzie miała przewagę rozwojową nad pozostałymi dwoma konkurentami.

Brutalna matematyka chińskiego rynku EV

Inny analityk, Yiran, przedstawił bezwzględne wyliczenia. Jeśli przyjmiemy próg przetrwania na poziomie 2 milionów sprzedanych samochodów rocznie, a całkowita sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach ma wynieść około 20 milionów rocznie, to na rynku utrzyma się jedynie 10 firm. „Przyszłość większości obecnych marek jest niepewna” – podkreśla Yiran.

REKLAMA
nio et9
Nio ET9
xpeng g9 2025
Xpeng G9 2025
li auto li6
Li6

Fenomen Xiaomi i pozycja Tesli

Ciekawym zjawiskiem na chińskim rynku jest sukces modelu SU7 marki Xiaomi. Nie tylko design i funkcje przyciągają klientów, ale również postrzeganie Xiaomi jako „dużej i potężnej” marki. Dzięki stabilności finansowej i obecności w wielu branżach, Xiaomi wzbudza zaufanie konsumentów, którzy nie obawiają się, że firma zniknie z rynku, a wartość odsprzedaży ich pojazdów drastycznie spadnie.

Tesla nadal utrzymuje silną pozycję dzięki globalnemu rozpoznaniu marki. Wielu konsumentów kupuje modele Tesli, aby być częścią trendu, a dealerzy samochodów używanych chętnie je nabywają ze względu na wysoką wartość odsprzedaży i zyskowność.

Perspektywy na przyszłość

Panel Tencent News doszedł do jednoznacznego wniosku: na rynku zdominowanym przez BYD z jego kontrolą kosztów i Teslę z jej skalą produkcji, chińska „Wielka Trójka” startupów EV – Nio, Xpeng i Li Auto – musi albo się skonsolidować, albo radykalnie udoskonalić swoją przewagę technologiczną, albo przygotować się na wyginięcie.

Jak brutalnie podsumował profesor Zhu Xican: „Prawdopodobieństwo samodzielnego przetrwania wynosi zero”.

Czy faktycznie jesteśmy świadkami początku wielkiej konsolidacji na chińskim rynku pojazdów elektrycznych? Jak myślicie, które z tych firm połączą siły, a które zostaną przejęte przez większych graczy? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!


Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Źródło: carnewschina
Tagi: analizachinyli autonioprzyszłośćxpeng
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

catl baterie
Aktualności

Chińskie baterie tańsze i lepsze – Europa i USA zostają w tyle?

2025-06-02
nio world model
Aktualności

Nio stawia na bezpieczeństwo i autonomię: rewolucyjny system Nio World Model trafia do aut

2025-06-01
ladowarki 1000 kw byd
Aktualności

BYD przyspiesza rewolucję ładowania: 15 000 ultraszybkich ładowarek megawatowych w całych Chinach

2025-06-01

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.